4 /10 romani considera ca impactul economic puternic va avea loc in urmatoarele 4-5 luni

de Exact Business Solutions

20 mai 2020

Exact Business Solutions, companie independenta de cercetare si consultanta a realizat pe perioada starii de urgenta, mai precis in luna aprilie 2020, un studiu calitativ – cantitativ pe tema perceptiei impactulului COVID-19. Analiza calitativa a fost facuta pe comunicarea din mediul online si social media iar studiul cantitativ s-a derulat in cadrul celui de-al saselea val al studiului “Digital ®Evolution”, pe un esantion de 1.118 respondenti utilizatori de internet din mediul urban si rural:

Analiza Calitativa

Starea de urgenta a adus schimbari majore in dinamica vietii noastre de zi cu zi, generand reactii si comportamente adaptative in ce priveste atat modul de viata cat si comportamentul nostru de consum.

In contextul crizei a avut loc o reevaluare a nevoilor functionale si emotionale carora oamenii le acorda prioritate, care s-a reflectat nu numai in discursul mass-media si in conversatiile de pe retelele de socializare, ci si in reactiile si strategia de continut a brandurilor:

■ Nevoi de prim rang : Siguranta & Securitate, Informatii, Conexiune & Sprijin

■ “Prima linie”: Recunostinta, Suport, “Eroizare”

■ Vulnerabilitate la Informatii False: Tensiuni, Voci online

■ Viata profesionala: Invatare & Adaptare, Teama & Frustrare, 2in1 Personal & Profesional

■ DIY @acasa: Learn & adapt, Stay safe, Fun & Enjoy

■ Distractie @acasa: “Haz de necaz”, Binging, Creativitate adaptativa

■ Privind in perspectiva: Surse deschise, Stare de bine, Experienta virtuala, Cumparaturi online, Dezvoltare asistata

Concluzii studiu cantitativ

Situatia economica: 8 din 10 respondenti considera ca situatia economica din Romania se va inrautati, iar 6 din 10 considera ca situatia actuala ii va afecta negativ.

Doar 3% dintre cei intervievati cred ca situatia economica se va imbunatati considerabil.

De asemenea, aproape 4 din 10 respondenti considera ca impactul economic cel mai puternic va avea loc in urmatoarele 4-5 luni.

Principalele preocupari: Cei mai multi dintre respondenti sunt ingrijorati de cresterea pretului alimentelor (76%) si de o posibila scadere a salariului (52%), in timp ce 36% sunt preocupati de o posibila pierdere a locului de munca, iar 31% sunt ingrijorati de imposibilitatea achitarii ratelor/chiriei.

Cei mai ingrijorati de posibila scadere a salariului sunt respondentii cu studii superioare (60%) fata de cei fara studii superioare dintre care doar 44% se tem de o posibila scadere a salariului.

Referitor la temerea pierderii locului de munca, bucurestenii spun ca se tem intr-o mai mare masura (48%) fata de media populatiei (36%).

Durata epidemiei din Romania: 46% considera ca epidemia de COVID-19 va dura 2-3 luni, in timp ce doar 4% cred ca epidemia va dura mai mult de un an

Starea de spirit in contextul actual: Un procent semnificativ se declara optimisti (38%), iar 7% sunt mai degraba pesimisti in ce priveste capacitatea Romaniei de a depasi criza generata de COVID-19.

La nivel institutional: Peste 50% dintre participantii la studiu sunt de acord ca institutiile care au gestionat situatia pandemiei intr-un mod pozitiv in Romania sunt: politia, medicii si supermarketurile, la polul opus aflandu-se: populatia in sine, Guvernul Romaniei si institutiile financiar-bancare (22%, respectiv 38%).

Schimbari la nivel comportamental: In contextul pandemiei, peste 70% dintre respondenti nu se mai intalnesc cu prietenii, nu mai fac plimbari si nu mai iau masa in oras. Cele mai mici schimbari se regasesc in comportamentele privind: vorbitul la telefon (2%), urmarirea programelor TV (2%), convorbirile video cu prietenii (4%) si ascultarea radioului (5%).

Viata profesionala: Pentru 37% dintre cei intervievati, viata profesionalǎ s-a desfasurat ca de obicei, 34% au lucrat de acasǎ, 15% se aflau in somaj tehnic, in timp ce 4% se aflau in concediu fǎrǎ platǎ.

Un fapt interesant este ca bucurestenii au avut in perioada de stare de urgenta cel mai mare procent de lucrat de acasa (workfromhome 46%) si cel mai mare procent de lucrat la birou prin rotatie (21%) si probabil asta i-a ajutat sa aiba cel mai scazut procent de somaj tehnic (9%), in medie, fata de total populatie esantion (15%).

Vacanta: Peste jumatate dintre respondenti aveau deja planficata o vacanta, insa 64% dintre acestia si-au anulat vacanta pentru 2020, in contextul pandemiei. Aproape jumatate dintre cei care si-au anulat vacanta (46%) planuisera sa mearga in straintate.

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities