Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?
Din punctul meu de vedere, cea mai mare problema a fost impredictibilitatea. A fost greu sa avansam cu planurile de comunicare setate initial avand in vedere ca nu vedeam un orizont de solutionare a situatiei si ne dorim ca tot ceea ce facem sa fie relevant, in functie de context.
Am reusit insa sa trecem peste aceasta provocare fiind in permanenta conectati la toate sursele importante de informare, avand call-uri zilnice cu clientii si, nu in ultimul rand, bazandu-ne si pe expertiza castigata in ani de practica in domeniu.
Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?
Am hotarat ca vom lucra de acasa din 12 martie si ca vom avea zilnic un call intern de status al proiectelor. In rest, am functionat la capacitate maxima, ba chiar si in afara orelor de program, atunci cand situatia a cerut-o. Nu sunt adepta overload-ului profesional, dar vorbim despre o situatie exceptionala asa ca a trebuit sa reactionam responsabil si sa le fim alaturi clientilor intr-o perioada in care consilierea profesionista in comunicare a fost mai utila ca oricand.
Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?
Am observat o crestere a cererii atat in ceea ce priveste serviciile de media relations sau conexe acestora, precum si in ceea ce priveste serviciile legate de responsabilitatea sociala. Ba chiar, am fost proactivi si impreuna cu E.ON Romania am implementat in mai putin de o saptamana o noua editie a unei campanii de CSR tare dragi noua, Daruieste Lumina. Mai concret, printr-un mecanism social, am daruit 250.000 kWh romanilor afectati direct sau indirect de pandemia de Coronavirus.
Intorcandu-ma la intrebarea voastra, ce concluzie as putea trage dupa aceste 2 luni de comunicare la foc continuu este ca brandurile si-au dorit sa ramana relevante pentru publicul lor, iar asta a insemnat in unele cazuri sa ii reasigure pe partenerii de business ca lucrurile functioneaza, iar, in altele, sa comunice publicului larg ca se implica pentru a ajuta comunitatile locale.
Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?
Implicarea sociala si responsabilitatea. Fie ca vorbim de masuri de protejare a angajatilor sau de donatii, media si publicul au rasplatit companiile care au reactionat responsabil la ceea ce s-a intamplat in Romania.
Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?
Ce am observat si cred ca e important de mentionat este ca cele mai multe din initiativele vizibile in social media au inceput de la influenceri sau ONG-uri, iar companiile s-au repliat pe parcurs, devenind parteneri ai acelor proiecte sau implementand initiative asemanatoare. Brandurile ar trebui sa fie mai curajoase, sa treaca mai repede de acea perioada de analiza interna, si sa dovedeasca faptul ca isi cunosc consumatorii si comunitatile. Stiu ca e greu ca in multe dintre corporatii mesajele unui brand si proiectele speciale sa treaca fara zeci de aprobari interne dar, fiindca deja exista exemple de bune practici, sunt sigura ca in viitorul apropiat vom vedea raspunsuri din ce in ce mai prompte. Viitorul va fi cu siguranta al brandurilor care planuiesc pe termen lung dar reactioneaza pe loc.
Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?
Le-am recomandat sa comunice in continuare, dar sa aiba o abordare empatica si umana. Totodata, le-am recomandat sa nu mai organizeze evenimente fizice pana la finalul anului si sa incerce sa adopte cat mai mult din noile tehnologii in proiectele lor de comunicare. Bineinteles, componenta video are o importanta mai mare ca oricand asa ca ii pregatim sa livreze mesaje puternice si ii ajutam sa realizeze continut relevant.
Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?
Nu ne-am concentrat pe new business fiindca volumul de munca pe clientii existenti a fost unul mai mare decat in mod normal, insa am avut surpriza sa descoperim ca au existat clienti cu care am lucrat proiecte punctuale si care si-au dorit servicii de comunicare in aceasta perioada.
Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?
Schimbarile deja au inceput sa apara, iar cine se asteapta ca vom reveni la situatia de dinainte de pandemie e naiv. Bineinteles, aceste schimbari au si partile lor bune, dar si minusuri. Schimbarea buna este ca, odata cu aceasta criza nemaintalnita in istoria recenta, clientii si-au dat seama cat de importanti sunt oamenii din agentie, mai ales oamenii cu care lucrezi zi de zi. Cred ca vor aprecia mai mult parteneriatele pe termen lung si agentiile care isi respecta clientii si aloca seniors pe conturi. Asta te ajuta sa raspunzi rapid, sa ai mesaje pertinente si, nu in ultimul rand, sa aloci inteligent bugetele. De cealalta parte, din pacate, cred ca o sa vedem un volum mai mare de munca pe aceleasi fee-uri.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Lumea comunicarii va fi mai digitalizata ca pana acum, iar noile tehnologii nu vor mai reprezenta o componenta nice to have intr-o campanie sau plan de comunicare, ci unul din pilonii principali. Totusi, unele lucruri vor ramane ever green: transparenta, reputatia si asumarea, fiindca publicul se raporteaza la aceste valori si isi doreste branduri in care sa poata avea incredere.
Mihaela Munteanu este Managing Partner la Echipa de PR