Brandurile care s-au vazut bine sunt cele care au fost for real alaturi de consumator

de Raluca Mihalachioiu & Simona Dan

25 mai 2020

Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.

Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?

Cel mai puternic impact al Covid-19 s-a resimtit la nivel de echipa. Oamenii de PR se documenteaza serios si, din fericire, au radare de depistare a fake-news-urilor. Asa ca si-au dat seama repede ca e groasa treaba. S-a instalat destul de repede frica pentru fiecare dintre noi, pentru familii, pentru business. Si dupa aceasta etapa, fiecare la adapost de pericolul iminent, am inceput sa ne uitam la ce mai era cert in jurul nostru in aceasta mare de necunoscut. Incet, incet ne-am repliat, dar ce e diferit fata de acum 3 luni, ne-a disparut strategia pe termen lung, chiar si mediu. Ne planificam actiunile in functie de context. Si cred ca asta e cea mai mare schimbare pe care am resimtit-o.

In plan de business, ce ni s-a intamplat noua s-a intamplat si clientilor nostri. Ne-am confruntat cu suspendarea serviciilor din partea unor clienti afectați direct de criza si, desigur, cu anularea tuturor evenimentelor. Am continuat sa oferim servicii de PR si sa fim alaturi de ei si in aceste circumstante. Din fericire, pentru unii clienti care blocasera activitatea la inceput, se intrevad vremuri mai bune asa ca am reluat deja activitatea ca si inainte.

Mai mult decat atat am alocat o mare parte din eforturi cauzelor sociale sustinand complexe proiecte de comunicare din zona non-guvernamentala cum este campania #scutpentruspitale initiata de Asociatia Zi de Bine (fondata de Melania Medeleanu). In doar trei luni de campanie s-au strans fonduri de aproape 1 milion de Euro care s-au dus in echipamente medicale spre zeci de spitale din toata tara.

Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?

In primul rand ne-am pus la adapost si am optat pentru lucrul de acasa. Am avut sansa sa fim antrenate de dinainte de aceasta criza pe o dimensiune importanta, care s-a dovedit cruciala in noua ordine: responsabilitate 100% pe proiecte si consultare la nevoie cu membrii seniori ai echipei. Practicam acest lucru de cativa ani, modelul nostru de business fiind bazat pe consultanti autonomi, cu multa experienta, care pot gestiona singuri un proiect oricat de complex.

Apoi, am ales o platforma online pe care ne intalnim regulat pentru sharing de experienta, brainstorming si povestiri despre una, despre alta. Ne-am preocupat putin la inceput despre cum ne auzim, cum ne vedem, cine mai trece prin cadru. Dupa vreo doua saptamani ne-am obisnuit cu toate pisicile, cainii si copiii din dotare. Deocamdata pastram acest mod de lucru si ne pregatim pentru un mix home & office work in curand.

Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?

Ne-am bucurat ca ni s-a incredintat coordonarea unor campanii de activism social. Clientii The Public Advisors s-au aratat dornici sa se implice, si-au dorit se alature unor cauze, sa ajute, in mod firesc, fara tam tam. Am apreciat asta. Au mai fost solicitari pentru actiuni punctuale de comunicare interna, comunicare de criza si campanii cu influentatori. Majoritatea solicitarilor au fost tactice, actiuni punctuale, cum era de asteptat in aceste vremuri. Am avut clienti care au intrat in somaj tehnic, clienti care au prosperat, clienti care au fost pusi la pamant si care acum se ridica, clienti care au facut reconversii pe liniile lor de productie pentru a da o mana de ajutor in criza si multi, multi clienti care au ajutat cu tot ce aveau la dispozitie oamenii din #primalinie.

Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?

Brandurile care s-au vazut bine sunt cele care au fost for real alaturi de consumator. Tot vorbim de comunicare autentica de ceva vreme. Ei bine, autenticitatea a devenit o mantra a comunicarii in prezent. Am vazut campanii desfiintate pentru impostura, la fel cum am vazut voci mai putin galagioase dar foarte „true”, aplaudate mai ales in social media.

Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?

Astazi consumatorii au o singura asteptare de la branduri (si este aceeasi care a fost mereu de fapt): brand-urile sa faca bine ce au de facut si oamenii vor vorbi de bine despre ele.

Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?

In primul rand, cu totii am exersat in aceste doua luni cum sa ne adaptam la schimbare continua. Si pana ne gasim locul, vom mai incerca. Ei bine, toate aceste cautari sunt in sine un exercitiu de autenticitate, care merge mana in mana cu asteptarile consumatorilor. In al doilea rand, este cea mai buna ocazie sa incercam lucruri noi. Am trecut din epoca lui „a fi” in epoca lui „a face”. Antreprenorilor le este foarte cunoscuta aceasta stare, lor le va fi mai usor sa practice agilitatea si sa se strecoare la suprafata. Perioada aceasta e propice tuturor sa schimbe si implicit sa comunice schimbarea.

Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?

Am avut solicitari de proiecte punctuale pentru clienti noi, de comunicare de criza, dar si mai multe solicitari de implicare in cauze sociala de la clienti mai vechi. Am putea sa le punem sub umbrela „datorita pandemiei”. Dar ceea ce cred ca am capitalizat mai bine in aceasta perioada au fost relatiile cu toti cei care ne-au solicitat ajutorul. Forma noastra de a contribui a fost sa fim alaturi prin actiuni de comunicare de toti cei care puteau sa produca sau sa ajute concret in aceasta perioada.

Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?

Relatia se va baza mai mult decat pana acum pe incredere. Increderea va deveni o moneda de schimb egala cu competentele profesionale. Acest lucru are si plusuri si minusuri: cu cat aceasta increderea va fi mai subreda, cu atat relatia va dura mai putin. Pe de alta parte, daca indicele de incredere creste, durata proiectelor se optimizeaza (feedback-uri mai consistente, sedinte mai scurte), implicit bugetele se vor optimiza. Totodata, credem ca vor fi mai putine pitch-uri la rece si o tendinta de a lucra cu oameni (nu companii!) din cercul de incredere.

Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?

Fiecare specialist are tendinta sa spuna ca domeniul in care activeaza va fi vedeta in post pandemie, dar PR-ul chiar are sansa sa-si arate in totalitate beneficiile, pentru ca relatiile publice contribuie decisiv la constuctia atributului cheie de care vorbeam mai sus – increderea.

In alta ordine de idei, cred ca ne vom feri o vreme de mesaje pesimiste sau alarmiste, ca sunt sau nu justificate. In ce sens va fi diferita lumea PR-ului, chiar nu stim, pentru ca nu credem ca vom mai reveni la ceea ce numeam normal acum 2 luni.

Raluca Mihalachioiu si Simona Dan sunt Managing Partners la The Public Advisors

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities