Orice moment critic in societate poate fi sursa unei crize neasteptate pentru companii. Criza noului Coronavirus este un astfel de moment si totodata o ocazie de a verifica valabilitatea planului clasic de criza al companiilor. Iata de aceea o serie de reguli de baza in crisis management pentru companii. Trebuiau verificate inca de la aparitia primului caz de Covid-19 in Romania, insa niciodata nu este prea tarziu.
∙ Sa verifice daca e pregatita compania sa raspunda unui val de solicitari din partea clientilor, furnizorilor si altor stakeholderi. Daca sunt suficiente canale de comunicare cu ei? Daca au suficienti oameni pentru a raspunde acestor solicitari? Exista raspunsuri pentru intrebarile lor?
∙ Cat de repede pot lua masuri drastice – ex. mutarea unui sediu in alta cladire, gestionare clienti care vin si stau in fata usii, etc.
∙ Sa verifice regulile interne de informare a angajatilor privind siguranta lor la locul de munca si ce poate face concret compania pentru a-i proteja. Safety first!
∙ Sa verifice in intern planul de business continuity in diferite situatii de risc
∙ Sa puna pe hartie scenarii (best si worst) si planul de comunicare si gestionare aferent
∙ Sa inteleaga pe partea de legal care sunt regulile de protectie a datelor personale, ce e voie sa comunice angajatilor, ce trebuie comunicat autoritatilor, caror autoritati etc.
∙ Sa se gandeasca la un plan de reputation management, in special pe canalele de social-media
∙ Monitorizarea presei si reactii imediate la fake news. Au fost multe si o sa mai fie – oricand poate o companie sa cada prada unui fake news. Aici fiecare greseala din presa trebuie corectata.
Ana Maria Diceanu este PR and crisis communication consultant la Brain 4 Strategy