Pe scurt, cred ca orice criza, sau mai precis modul in care alegem sa reactionam la ea, demonstreaza cum suntem ca oameni si ca organizatii. Asta se reflecta in primul rand in ceea ce facem si apoi in ceea ce spunem. Deci, cu riscul sa para ca trag turta pe spuza noastra, PR-ul conteaza foarte mult in zilele acestea.
Sunt doua principii de baza pe care le avem de urmat in comunicarea de orice fel, pe orice suport: consecventa si concentricitatea. Comunicarea concentrica inseamna ca mai intai ai grija de si comunici cu angajatii tai si cu partenerii tai directi de business.
Consecventa inseamna ca pastrezi, ulterior, aceleasi mesaje si aceeasi linie si in comunicarea externa.
In situatii de criza, oamenii vor si trebuie sa verifice informatiile pe care le primesc de la branduri – de aceea ceea ce se comunica in extern trebuie sa poata fi confirmat de cei din intern. In situatii de criza si in contexte negative, dupa cum e firesc, jurnalistii nu au nicio problema sa comunice nume de branduri si companii pe canale care, in vremurile bune, se feresc sa faca asta din teama de publicitate mascata. Este inca un motiv foarte puternic pentru marketeri si companii sa faca ”the right thing”.
La nivel de PR, ”the right thing” inseamna sa asiguri continuitatea business-ului si sa comunici asta. Sa treci de la discursul agresiv de promovare la cel in care iti arati si iti demonstrezi UTILITATEA pentru consumatori. O poti face prin sfaturi, prin retransmiterea de informatii reale, vitale, din surse valide, pe canalele pe care le detii, dar mai ales o poti face prin oferte si servicii (serviciile de livrare sunt solutia evidenta).
”The right thing” inseamna, de asemenea, ca daca ai bugete alocate CSR-ului anul acesta, si stii ca le poti redirectiona usor, sa faci asta pentru ajutorarea celor care sunt in prima linie indurand sau luptand impotriva epidemiei. Sunt deja exemple pe piata.
Suntem intr-un moment in care online-ul poate sustine comunicarea marcilor o perioada indelungata, poate sa ne aduca lucrurile de care avem nevoie (e-commerce), poate astfel sa tina multe mici business-uri in functiune, sa tina reactiile extreme de panica sub control, si sa ne pastreze mintile functionale. Marcile, probabil, vor redirectiona mesajele sponsorizate de promovare (pe orice canal) catre ofertele de produse de stricta necesitate sau, o vreme, le vor suspenda cu totul.
Comunicarea va continua in social media, pentru e o activitate de ‘proof of life’ si pentru ca deja avem exemplul altor crize care au aratat ca oamenii au nevoie de un punct de contact rapid cu marcile si acela poate fi pagina de Facebook.
Depindem cu totii mult de ce vor face autoritatile si ce vor face bancile, depindem mult de disciplina conationalilor nostri -sau de lipsa ei- depindem mult de reactia Uniunii Europene, depindem de multe, exact ca in 2008. Poate acest eveniment ne va ajuta sa ne amintim de niste lucruri de mult uitate – de decenta, respect, empatie, solidaritate. Poate ne va invata sa facem doar haz de necaz, nu caterinca. Poate va maturiza rapid pe multi si poate ne va ajuta pe toti sa reevaluam ce e important si necesar si ce e doar un moft.
Daca acum cateva zile discutam la PR Forum despre ”purpose led brands”, acum avem ocazia sa transformam discutiile in practica.
Sorana Savu este Managing Partner la Premium Communication
Textul a aparut initial in Newsletter-ul FOMO