Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?
Evenimentele. Orice tactici din strategiile de anul acesta care presupuneau interactiune umana si grupuri. Schimbarea prioritatilor, adaptarea la scenarii in continua schimbare. Munca de acasa in tot acest context nou, cu o alta dinamica in echipa. Si, evident, diminuarea bugetelor in cazul companiilor afectate foarte repede.
Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?
Din fericire, noi lucram numai in cloud, folosim instrumente de project management si implementasem proceduri care sa le permita celor din echipa sa lucreze din afara biroului, asa ca nu a fost o adaptare grea pentru noi. Am mentinut obiceiul statusurilor interne, am avut joile cu bere, recomandari de carti, filme, tricourile preferate de stat in casa, dar deja simtim nevoia sa ne vedem de (mai) aproape. O sa ne intoarcem treptat la birou, in lunile care urmeaza.
Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?
Comunicarea de criza si comunicarea digitala au crescut ca pondere, dar in continuare facem comunicare corporate si consumer.
Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?
Sa existe. Comunicarea trebuie sa continue mai ales in timpul unei crize. Cea mai importanta regula in comunicarea de criza este ca nu te ascunzi si nu negi existenta crizei. Ba dimpotriva, comunici mult, des, aducand valoare prin procesul de comunicare. Te concentrezi pe angajati si pe comunitatea din care faci parte. Tii aproape de stakeholders, esti transparent si explici cum criza te va afecta pe tine si cum ii va afecta pe ei.
Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?
Consumatorii asteapta ca brandurile sa se implice, sa participe mult mai mult la rezolvarea problemelor societatii.
Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?
Starea de alerta inseamna tot comunicare de criza. Suntem, in continuare, in criza. Asa ca ce spuneam mai sus ramane valabil. In plus, nu stim incotro se indreapta lucrurile. Stim sigur ca nu va mai fi ca inainte, ca lucrurile se vor schimba. Iar procesul asta ne implica pe toti. Asa ca trebuie sa folosim timpul intelept, sa intelegem bine situatia, sa ne intelegem stakeholderii si perspectiva lor.
Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?
Da, am avut clienti unde am intensificat proiectele, inclusiv un pitch castigat pe zoom.
Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?
Depinde cum te-ai raportat la relatia client-agentie pana acum. Relatia cu clientii nostri a fost, de la inceputul crizei, la fel ca inainte.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Nu stiu cum va arata normalul si cand va fi ‘dupa’, daca va mai fi un ‘dupa’. Cred ca vorbim de adaptare si de o reasezare a lucrurilor care au devenit normal acum, in criza, si care se vor integra incet-incet si in ‘cotidianul’ de comunicare.
Elena Bululete este Managing Partner la Conan PR
Fotografie realizata de Catalin Georgescu