Creativitate, un anumit mindset, cercetare, rigoare, reactie rapida

de Gabriel Patru

4 mai 2020

Este din ce in ce mai clar ca vorbim deja despre o noua realitate. Si care, cu siguranta va aduce o criza. Daca ar fi fost doar pericolul crizei financiare, eram oarecum in grafic. Ne asteptam de cel putin 1 an sa ne loveasca. Pentru asta ne-au pregatit cele trecute, cel putin moral.

Schimbarea de comportament la nivel de societate pe care noua realitate o impune agresiv genereaza un grad de anxietate care rupe acele ancore pe care le credeam, poate, plasa noastra de siguranta.

Din discutia cu un reputat psiholog a reiesit ca criza la nivel personal pe care foarte multi o traverseaza este mai grava decat cea din timpul unui razboi. Daca la razboi te astepti sa suiere gloantele (elemente concrete), in criza actuala ne confruntam cu, dupa cum le numea interlocutorul meu, frici imaginare. Aceasta lipsa a concretului face ca incertitudinile sa fie resimtite extrem de personal si cu atat mai profund.

Distantarea sociala este o trauma mai puternica decat o percepem acum si ale carei efecte urmeaza sa le resimtim si mai acut. Sa ne gandim ca tot sistemul social, construit de cand s-a format primul trib, apoi prima ginta, voievodat si tot asa s-a bazat pe apropierea fizica a indivizilor.

Fara sa realizam, gradul enorm de anxietate ne poate genera blocaje.

Ca business owner sau manager, in momentele de criza, alea grave, in care ne amintim ca stim Tatal Nostru, cand bani sunt pe terminate ce ne mai tine pe linia de plutire? Ce mai tine angajatii motivati, pe ce se mai bazeaza increderea colaboratorilor? Ce ne mai tine clientii aproape?

Aici as vrea sa aduc in discutie ceea ce consider ca poate sa faca diferenta dintre a inchide usile definitiv si a avea afacerea si dupa 2020: strategia de brand ca demers de business.

In Romania exista o intelegere deficitara a strategiei de brand, a conceptului de branding si a beneficiilor lor in a genera sustenabilitate in business.

Prin natura sa, profund abstracta un brand este adesea redus la dimensiunea sa concreta: logo-ul, o eticheta, sau, in cazurile mai fericite, identitate vizuala.

Misiune, viziune, valori, pozitionare, promisiune de brand? O pagina din website-ul de prezentare si eventual un tablou in biroul managerului.

Ai o promisiune clara? Echipa o intelege si a aderat la ea? Impartasesc acelasi set de valori si se simt parte din solutie?

Cei care au investit in brand pana acum au toate sansele sa ajunga in 2021 cu afacerea viabila, poate chiar prospera. Ei sunt cei care au premisele favorabile pentru a se restructura, reinventa rapid in functie de cum va evolua ecosistemul social, politic si economic.

Anxietatea se estompeaza cand echipa se simte motivata si are un mediator cu experienta in dezvoltarea strategiei de brand, care sa le faciliteze expresia creativa in descoperirea solutiilor.

Ideea salvatoare poate veni de la oricare dintre colegi, iar echipa o va recunoaste ca atare imediat si o va translata rapid intr-un plan operational.

Am avut o discutie cu Victor Racariu, General Manager CEE Glovo despre expansiunea lor accelerata din ultimele saptamani. Mi-a impartasit ca alinierea la acelasi set de valori a angajatilor a facut posibila structurarea unui plan de expansiune rapid, devenit implementabil in cateva zile si a dus la deschiderea a mai multor orase.

Insusirea promisiunii de brand si alinierea la acelasi set de valori la nivelul unei organizatii este un demers pe cat de abstract, pe atat de valoros. Iar cei care i-au acordat timp si resurse, acum culeg roadele investitiei.

Nu vreau sa intelegeti ca strategia de brand implementata ca la carte inlocuieste un business management bun, ci ca este o parte esentiala dintr-un business management veritabil.

Servicii, HoReCa, Turism, Entertainment, cel putin aceste sectoare se afla deja intr-o tensiune enorma. Insa pana la finele anului absolut toate afacerile vor si impactate de scaderea lichiditatilor. E cazul sa ne pregatim de acum pentru ce va urma.

Strangeti echipa, intelegeti noua realitate a consumatorilor si cum evolueaza nevoile lor reale si redefiniti-va rapid, cat inca mai exista un cash-flow.

Strategia de brand cere creativitate, un anumit mindset, cercetare, rigoare si acum si viteza de reactie. Insa diferenta pe care o face este cea dintre succes pe termen lung sau exit subit.

Gabriel Patru este co-fondator Therefour si membru in Consiliul de Administratie al IAB Romania

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities