Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?
O sa imi permit sa fac un top personal: de la apasarea pe care fiecare dintre noi a simtit-o atunci cand a inceput pandemia, grija pentru sanatatea personala si a celor dragi, la organizarea WFH-ului si reorganizarea proceselor din agentie, la faptul ca o parte din business a disparut peste noapte. Primele zile din starea de urgenta au trecut foarte greu, minut cu minut, fiecare dintre noi trecand prin sute de stiri si update-uri, ca mai apoi sa ne intoarcem la rutina zilnica, dar in noul normal.
Dupa ce am echilibrat business-ul si ne-am echilibrat personal, fiecare dintre noi ne-am uitat la cum putem ajuta, cum putem fi de ajutor pentru societate. Asa au aparut diverse initiative legate de COVID, fie ca au venit dinspre clienti si noi le-am amplificat, fie au plecat dinspre noi si am cerut clientilor ajutor pentru implementare. Ne-am adus o contributie mai mica sau mai mare in ceea ce au facut cei de la McDonalds Romania, P&G, Carrefour sau UniCredit Bank.
Si am mers un pas si mai departe.
Am gandit campania #1suntemtoti, o campanie de informare in context de pandemie pe care am dus-o catre cei de la EuropaFM si pe care ei au primit-o cu bratele deschise; am dat suport Ministerului Sanatatii si am dezvoltat si inregistrat mesaje de interes public; ne-am dus catre colegii din mass media si i-am intrebat care sunt nevoile lor in context de pandemie si cum ii putem ajuta – astfel s-a nascut proiectul de continut Putere:Cuvant care poate fi citit pe pagina de Facebook GraffitiPR.
Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?
In primul rand ne-am asigurat ca absolut toti oamenii din agentie sunt ok, din toate punctele de vedere – mintal, emotional, financiar. Apoi am organizat cat mai lin trecerea catre modul de WFH, care, pentru cineva din industria creativa, nu era ceva nou. Dar a fost cu totul nou ca toti cei 70 de angajati ai GraffitiPR sa lucreze in mod WFH, de… maine. Deci toata partea de infrastructura IT, mutat scaune si statii grafice, asigurat ca toata lumea are conditii de munca propice in noul birou de acasa.
Urmatorul pas: ne-am uitat foarte indeaproape la aspectele financiare, la tot ceea ce tine de P&L. Traditional business-ul de PR din Romania, in primele 3 luni ale anului este mai degraba in faza de pregatire a campaniilor, deci nu este foarte echilibrat din punct de vedere al cashflow-ului. Avand o structura complexa, asta inseamna ca ai cheltuieli in avans pe care le recuperezi pe parcusul anului. Noi eram fix in acest stadiu – setare, procese de NB, reorganizare interna – update pe business model. Fix atunci a lovit pandemia. Am suspendat toata zona de business model, ca sa ne intoarcem la ea acum la final de mai//inceput de iunie si ne-am concentrat pe day to day, in special pe financiar sa fim cat mai aproape de cifre (estimari si incasari), astfel incat sa echilibram cat mai repede pierderile.
Am estimat cat mai corect business-ul care a disparut peste noapte, ce vor face clientii, am redus o zona de costuri administrative si apoi am luat tot ce era pe masa din facilitatile anuntate de Guvern. (bine, inca nu am primit raspuns pe IMM invest, dar speranta moare ultima)
Dar in primul rand cred ca am umblat putin la mindset. Am iesit putin din letargie, din zona de confort si am devenit mai atenti la tot ce intampla/ce se discuta in jurul nostru. Ne-am ascultat clientii, ne-am ascultat partenerii de business si am facut planuri despre cum putem trece impreuna peste aceasta situatie inedita.
Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?
Ca la toata lumea din PR s-a redus foarte mult zona de Evenimente si au crescut foarte repede zonele de crisis comms//monitorizare, zona de digital content (de la community management la dezvoltare de continut pentru canalele online) la zona de comunicare audio video.
Ne asteptam sa scada zona de BrandPR, dar acest lucru nu s-a intamplat chiar atat de agresiv, pe cat am previzionat.
De altfel, pentru Berarii Romaniei, am lansat o campanie de comunicare integrata PR driven, #MancareDeSuflet, care trage un semnal de alarma asupra sectorului HoReCa, puternic afectat de Pandemie. A fost un efort de echipa – am facut de la zero video pentru digital, campanie de influencers marketing si media relations, asta dupa ce am castigat pitch-ul organizat pe fast forward si am avut 4 zile pentru dezvoltarea asset-urilor si implementarea campaniei.
S-a muncit intens si foarte motivat in toata agentia pentru a compensa partea de business care a fost afectata si acest lucru s-a vazut: in perioada pandemiei am participat in 5 pitch-uri de comunicare si am castigat 4.
Am avut o crestere a activitatilor pro bono, unde am deschis si gestionat numeroase dialoguri cu autoritati si ONG-uri pentru facilitarea distribuirii ajutoarelor financiare si a donatiilor catre cauzele urgente si importante.
De exemplu am sustinut pro bono comunicarea pentru Digital Nation – o platforma de de-teaching, ‘Profesor in Online’, dedicata pregatirii cadrelor didactice pentru predarea in online si formarea acestora cu abilitati practice si competente digitale recunoscute la nivel european; sau comunicarea proiectelor de educatie financiara si antreprenoriat social derulate de Ashoka Romania.
Asa cum era si normal, cel mai mare accent s-a pus pe comunicarea interna. Organizarea echipei de la distanta, comunicarea eficienta si pastrarea unui vibe bun au fost in topul preocuparilor noastre, dar si al partenerilor nostri. Cred ca unul dintre cele mai interesante proiecte de comunicare interna din aceasta perioada l-am facut pentru Dacia, unde am setat de la zero un radio intern pe platforma de la Mioveni care transmite mesaje de sanatate publica si informari pentru angajatii care s-au intors la munca.
Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?
In primul rand, comunicarea eficienta si transparenta atat cu angajatii, cat si cu clientii si autoritatile. Angajatii//colegii sunt pe primul loc, impreuna cu ei se stabilesc prioritatile, se elimina incertitudinile, se discuta decizii profesionale sau personale. Am vazut CEOs care au comunicat in fiecare zi cu angajatii, au fost CEOs care au comunicat pentru prima data cu publicul extern, am vazut zeci si zeci de interioare, birouri, living-uri, etc si anunturi de toate tipurile – de la inchideri de capacitati de productie, la pivotari de business, la gestionarea cazurilor de COVID 19 din interiorul companiilor, la deschiderea uzinei de la Dacia.
Cred ca cel mai important pentru companii a fost sa arate ca au suflet, ca sunt „cetateni” implicati in societate si ca le pasa si ca sunt dispuse sa conecteze comunitati. Pe scurt cei 3 C – Contribute, Care, Connect.
Si cel mai mult//cel mai usor au comunicat cei care aveau deja setate platforme performante de owned media. Astfel s-au transmis usor si rapid mesaje catre organizatie, direct, fara mijlocitori. Fie ca sunt platforme de tipul celora dezvoltate de Social Chorus, fie ca vorbim de Teams de la Microsoft sau batranul intranet, cine a avut o astfel de platforma setata a folosit-o din plin.
Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?
Mai mult ca oricand, consumatorii se vor indrepta catre branduri care vor fi interesate si de prezenta//de amprenta lor in societate, nu numai de profit. Adica de branduri//companii care sa fie interesate in a construi un viitor care serveste umanitatii, nu doar actionarilor, companii care sa fie interesate de oameni, de planeta, de stabilitate si sustenabilitate.
Consumatorii se vor uita mai mult ca oricand la initiativele de CSR meaningful ale brandurilor active social. Brandurile trebuie sa devina actori care sa caute solutii reale pentru crizele din societate – cele prezente sau cele care vor urma, fie ca vor fi de natura economica, sociala, de sanatate sau de clima. Va fi nevoie de branduri active, care sa isi asume public un sens (as in purpose) si care sa faca tot ce le sta in putere pentru a-l atinge, chiar daca asta sau mai ales daca asta inseamna diminuarea profitului, un nou rol in societate, schimbarea paradigmei. Asta facem de mai mult de 10 ani si ne-au iesit programe precum Tara lui Andrei unde a aparut Liga Elevilor Meseriasi sau initiativa Carrefour Romania Punem Pret pe Plastic.
Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?
Nu putem discuta de branduri, organizatii comerciale care sa nu comunice, nu doar acum, ci in orice moment. Daca vrei sa fii in vizorul publicului, trebuie sa comunici. Bineinteles ca aceasta trebuie adaptata la conditiile actuale. Nu putem comunica fericire, floricele pe campii in situatie de pandemie, dar trebuie sa comunicam. Si fiecare isi joaca rolul. Am vazut radiouri care si-au schimbat grila pentru a face loc pieselor muzicale mai vesele, am vazut companii care comunicau intens sentimenul de fericire care au ales sa isi opreasca comunicarea comerciala, dar au sustinut comunicarea interna si catre parteneri, companii care si-au intensificat activitatea – vezi cazul companiilor de curierat care au trebuit sa comunice oamenilor ca nu mai fac fata cererilor si asa mai departe.
Ce le-as recomanda companiilor este sa comunice, dar mai atent. Adica sa priveasca fiecare comunicare//campanie de comunicare prin ochiul omului de PR, mai atent la potentialul de criza.
Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?
Da. Cum spuneam si mai sus au fost pitch-uri si le-am cam castigat. Au fost intensificari in comunicare din partea clientilor existenti sau au fost clienti care si-au redus comunicarea//proiectele, pentru ca le-a fost afectat business-ul. Este a doua criza majora prin care trec la GraffitiPR si tot ce pot spune este ca fiecare criza isi are si oportunitatile ei. Cred ca daca din cea din 2009-2010 am iesit cu mindset-ul de PR driven integrated comms, acum ne vom focusa si mai mult pe zona de digital driven/mobile first, AI, purpose si creative tech – abordare care va afecta tot spectrul comunicarii – de la Evenimente la media relations si de la campaniile de influencers marketing la cum dezvoltam continut, pentru ca nu-i asa, content is still king.
Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?
Cred ca vom face echipa mai buna, cred ca vom fi mai atenti, fiecare la nevoile celuilalt. Poate vom vorbi mai des, iar intalnirile fata in fata vor aduce mai multa valoare – si de business, dar si uman.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Nu vreau sa intru in definirea normalului asa cum va arata el peste 3 luni, peste un an sau peste 5. Cel mai important este ca ne vom adapta la conditiile de atunci, oricare ar fi ele si cum spuneam mai sus, eu mizez pe o digitalizare accelerata si pe brand purpose. Stiu ca ne imaginam ca suntem deja acolo, dar zic sa ne uitam mai atent la lumea din jur: Amazon si gigantii din trade de abia acopera 2% din comertul global, Guvernul Romaniei de abia acum si-a digitalizat anumite servicii si asa mai departe. In ceea ce priveste brand purpose, se vorbeste peste tot de acest concept, pe care noi il intelegem foarte bine.
Bogdan Tomoiaga este Executive Director at Graffiti PR