Cred ca intreg domeniul comunicarii se va pragmatiza natural

de Octav Stefan

26 mai 2020

Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.

Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?

Spre deosebire de alte zone din industrie, precum evenimentele, concertele, targurile si activarile offline si instore, in care activitatile au fost sistate prin prevederile ordonantelor de urgenta, domeniul relatiilor publice si-a mentinut neintrerupt activitatea si chiar si-a turat mai mult decat de obicei motoarele serviciilor de comunicare de criza. Criza sanitara a luat prin surprindere lumea si sunt putine companii care se asteptau sau aveau planuri de raspuns intr-o situatie de pandemie cu riscuri complexe legate de toti stakeholderii organizatiilor. Prin urmare,  agentiile au avut un volum semnificativ de activitati de strategie, planificare si raspuns pentru multiplele situatii de criza.

Al doilea efect al crizei a impactat negativ ceea ce fiecare agentie isi planificase ca business as usual, in multe domenii in care nu comunicarea de criza era serviciul principal. Astfel, campaniile din domenii precum FMCG, fashion, beauty au fost oprite sau reprogramate pentru vara in speranta ca aceasta criza sanitara se va ameliora. In acelasi timp, alte companii au demarat actiuni de suport pentru autoritati sau asociatii care erau in prima linie a luptei cu pandemia. 

Dar poate ca efectul cel mai palpabil la nivel individual a fost, ca in multe alte sectoare, schimbarea modului de lucru intr-un regim exclusiv de munca la domiciliu sau telemunca care a stresat la inceput fluxurile operationale. Plecand de la adaptarea constanta si rapida la reglementarile autoritatilor si cum se coroboreaza acestea cu legislatia muncii, pana la regandirea modului in care echipele lucreaza, se sincronizeaza si livreaza rezultate, pandemia ne-a afectat atat orgnizational cat si individual pe fiecare in parte.

Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?

Prioritatea noastra a fost sanatatea colegilor si reducerea la minim a riscului de contagiune. Noi am adoptat chiar inainte de declararea situatiei de urgenta regimul de munca de la domiciliu pe care l-am continuat cu telemunca in acest moment.  In ceea ce priveste clientii, a primat proactivitatea si suportul pe care l-am acordat in aceasta perioada cu schimbari majore pentru fiecare in parte. Ne-am concentrat pe a analiza impactul pentru fiecare industrie in parte si am venit cu solutii concrete pentru adaptare si diminuarea riscurilor inevitabile din aceasta perioada.

Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?

Avand in vedere contextul sanitar si cel creat de schimbarile impuse de ordonantele de urgenta, in primele doua luni de la debutul situatiei ne-am concentrat atentia pe planurile de comunicare de criza legate de sectoarele economice pentru care comunicam – retail online si offline, real estate, utilitati, logistica, electronice, tehnologie.

Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?

Cred ca oamenii au apreciat si mai mult companiile care comunica autentic si cu empatie. Multi dintre clientii nostri si-au intrerupt temporar campaniile si mesajele care intrau in disonanta cu situatia in care ne aflam si au adoptat, acolo unde s-a putut, actiuni de sprijinire a eforturilor din prima linie.  A primat in aceasta perioada responsabilitatea fata de semeni si fata de comunitate, iar in comunicare s-a reflectat acest lucru. De asemenea, in comunicarea de criza a contat foarte mult si viteza de reactie si avem clienti care au comunicat transparent imediat ce au avut situatii de risc.

Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?

Dupa aceasta perioada in care viata online a dobandit dimensiuni nebanuite, clientii sunt cu siguranta mult mai atenti la modul in care brandurile le raspund nevoilor intr-un mod autentic si adecvat. Nevoia de autenticitate este cu atat mai importanta in acest context, iar stunt-urile si blitz-urile cred ca vor fi privite cu alti ochi de acum inainte.

De asemenea, clientii vor fi si mai atenti la actiunile de promovare mascate sau fortate si, nu in ultimul rand, la influentatorii cu care se asociaza brandurile. La randul lor, si oamenii care au responsabilitatea brandurilor vor fi mai atenti la actiunile de asociere.

Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?

Nevoia de comunicare este cu atat mai mare intr-o situatie de criza, cu cat toti stakeholderii au nevoie de transparenta si suport real. Comunicarea transparenta si autentica poate sa contribuie la mentinerea relatiei de incredere intre stakeholderi (angajati, clienti, parteneri, autoritati) si companii. In aceasta perioada cred ca ne-am intors cu totii privirea si spre ceea ce este fundamental in vietile noastre. De aceea, mai putin si mai adecvat inseamna mai mult in comunicare.  

Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?

Am avut new business, dar nu neaparat ca urmare a situatie de criza, ci ca rezultat castigator al unor pitch-uri planificate in avans. Astfel am castigat clienti noi de fee precum Tradus, parte din OLX dar si extinderi de proiecte si campanii pentru branduri pentru care ofeream alte servicii anterior. In schimb am avut mai multe solicitari punctuale de consultanta pe situatii de criza determinate de pandemie. 

Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?

Cred ca intreg domeniul comunicarii se va pragmatiza natural si va elimina din practica acele servicii si actiuni care nu aduc nici un aport in strategia de business. De asemenea, pragmatismul va filtra mult si actiunile de asociere fortate, artificiale, intre branduri si influentatori. Asta va influenta pozitiv relatia agentiilor cu clientii, in sensul unei mai bune sincronizari a planurilor de comunicare cu obiectivele strategice de business si valorile brandurilor.

Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?

Toate datele oficiale din acest moment indica mai degraba o adaptare la o noua realitate sociala si economica, decat o revenire la un normal cunoscut anterior crizei. Si in aceasta noua realitate cred ca agentiile vor fi nevoite sa se adapteze operational si economic. Cu atat de multe industrii puternic afectate sau restructurate de criza, este putin probabil ca industria comunicarii sa ramana neatinsa, ceea ce inseama si o diferentiere a profesionistilor de cei care doar au speculat opotunitatile de moment.

La nivel operational cred ca modalitatile de munca la distanta alternativ cu munca la birou vor intra in noul mod obisnuit de lucru.

Octav Stefan este PR Coordinator la SmartPoint

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities