Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Ce a afectat cel mai mult Covid-19 in randul agentiilor de PR?
Martie era inceput de primavara, se aprobasera liniile generale ale planurilor de comunicare si campaniile din prima jumatate a anului, erau cateva licitatii in curs. Apoi, brusc, totul s-a oprit, intr-o zi am plecat cu totii acasa si dupa weekend am inceput o viata diferita. Campaniile de consumer s-au oprit, productiile mari audio/video si evenimentele s-au anulat, unele planuri au ramas doar in ppt-uri. Un client recent castigat care se pregatea sa intre in Romania si-a amanat planurile pe o perioada de cateva luni, alte pitchuri sau discutii initiate s-au oprit. In general pentru agentii perioada primelor luni din an este dedicata planurilor care urmeaza sa fie implementate incepand cu al doilea trimestru. De data asta, nici planurile nu mai corespundeau cu realitatea, nici implementarile nu mai pareau posibile, apele destul de calme pe care navigam in primele luni s-au transformat peste noapte in furtuna. Pe termen scurt, cred ca cele mai afectate au fost lichiditatile si previziunile legate de potentialul financiar al acestui an. Am schimbat multe din lucrurile pe care le faceam si modul in care le faceam si ne-am adaptat rapid pentru a ne sprijinii clientii sa navigheze prin aceasta perioada despre care nimeni nu stia prea multe. Cred ca avantajul nostru principal, al oamenilor din comunicare, este ca intelegem rapid un context, intern sau extern, si putem sa conturam prompt diferite scenarii de actiune intr-o situatie limita.
Ce schimbari ati facut in modul de lucru al agentiei in primele doua luni de izolare?
Inca de la inceput toata lumea a lucrat de acasa, din fericire sistemele erau pregatite, dar nu le pusesem inca la lucru la capacitate maxima. Daca cineva care locuia aproape de agentie a vrut sa foloseasca spatiul pentru a avea mai multa liniste din cand in cand, a putut sa o faca. 99% s-a lucrat de acasa, oamenii au respectat regulile, as zice ca unii chiar le-au supra-respectat si ii apreciez pentru asta. Ne-am organizat pe un program de lucru zilele, ne-am auzit aproape zilnic in diferite forme, cu sau fara clienti. Am testat cam toate platformele- Skype, Zoom, MicrosoftTeams, G Hangouts – ne-am vazut sau auzit in toate formele, mai stresati sau mai relaxati, ne-am incurajat, am ras sau doar am tacut impreuna (ceea ce se intampla rar inainte) Probabil ne-am intalnit virtual mai des decat am fi facut-o in mod real, dar era si o nevoie de a auzi macar vocea colegului, daca nu si a vedea chipul ciufulit sau peretele cu tablou din spatele lui. Am intrat, intr-un fel cu forta, unii in casele si vietile personale ale altora si cred ca asta ar putea sa ne apropie intr-un mod nemaintalnit anterior.
De o saptamana am inceput sa revenim la birou, deocamdata fara a impune un ritm sau un program nimanui, pana in 1 iunie. Vedem cum va decurge aceasta perioada si probabil vom decide niste repere de lucru mai clare in curand.
Ce servicii de PR si comunicare v-au cerut clientii cel mai mult in aceasta perioada?
Intr-o prima faza clientii s-au concentrat pe a securiza tot ce tine de sanatatea angajatilor lor si pe a-I ajuta pe acestia sa se adapteze muncii de acasa. Sunt companii cu mii de angajati care in doua saptamani au reusit, printr-o comunicare constanta sa ramana aproape de colegii lor si sa le dea acestora siguranta.
Pe acestia i-am sprijinit in comunicarea interna si, in a doua perioada a carantinei, cand se simtea nevoia si unor abordari mai pozitive si mai relaxate, am creat niste produse de continut pentru “deconectarea” angajatilor.
Apoi multe companii au decis repede ca trebuie sa sustina cele mai afectate categorii de persoane: personalul medical, pacienti aflati sub tratament, persoane in carantina, varstnici. Avem clienti care s-au implicat inca de la inceput, fie prin directionarea de fonduri, fie prin masuri de business care au sprijinit in continuare accesul publicului la produsele si serviciile lor sau functionarea eco-sistemului de businessuri din jurul acestora. Mentionez cu apreciere dintre clientii nostri companii precum: Agricola, Heidelberg, Raiffeisen, CEZ, Novartis, OMV Petrom.
Anumite proiecte in curs au fost regandite pentru a raspunde mai bine unor nevoi noi aparute sau pentru a facilita niste oportunitati nascute de contextul Covid19. Un exemplu este programul factory by Raiffeisen care a extins perioada de inscriere a companiilor si a decis sa se concentreze pe acele afaceri care s-au reinventat pentru a sprijini aceasta perioda si a raspunde intr-un mod inovator efectelor generate de criza coronavirus.
Noi am ramas permanent aproape de clienti, am ajustat planuri, am creat, produs si livrat de la continut audio si video pana la traininguri sau workshopuri online cu pana la 70 de participanti.
Ce a contat cel mai mult in comunicarea companiilor in aceasta perioada?
Sinceritatea si grija reala fata de angajati si public. A contat prezenta constanta in comunicarea interna si leadershipul managementului, mentinerea unei colaborari sanatoase si constante cu toti partenerii de business si actiunile cu valoare reala, comunicate cu empatie si respect fata de clienti si comunitate.
Ce asteptari noi credeti ca au consumatorii de la brand-uri astazi si cum ar trebui sa raspunda brand-urile?
Asteptarea generala cred ca este despre adecvare si adaptare rapida la noul mod de viata, la grijile si interesele oamenilor. Brandurile vor trebui sa ia constant pulsul consumatorilor de diferite tipologii – si exista multe instrumente de cercetare disponibile pentru asta – sa ii inteleaga si apoi sa vina cu solutii relevante pentru businessul si zona lor de competenta.
Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?
Am urmarit indeaproape comportamentele si reactiile oamenilor in aceasta perioada. Am urmarit si modul in care s-a comunicat, cum s-a utilizat sau adaptat media in general la comportamente noi. Avem clienti al caror domeniu de activitate reprezinta categorii cheie in viata de zi cu zi a oamenilor, companii din zona financiara, de energie, alimentatie, tehnologie sau sanatate pentru care trebuie sa continui sa comunici, chiar daca pe alte prioritati. Studii internationale arata ca increderea oamenelor in businessuri a crescut in aceasta perioada si ca brandurile au in continuare un rol important in a sustine comunitatile si a sprijini informarea utila si corecta a oamenilor. O cercetare Kantar Media arata ca in China, de exemplu, 84% dintre oamenii au incercat cel putin un serviciu sau produs nou pe perioada carantinei si ca acestia sunt inclinati sa revina si sa dezvolte relatii cu branduri noi. Sunt oportunitati pe care brandurile, in masura in care raspund unor nevoi justificate si nu o fac in mod oportunist, le au la dispozitie.
Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?
Au fost si consecinte bune, unele total neasteptate. Am semnat cu un client nou din zona de sanatate, o companie cu care eram in discutii si care a urgentat incheierea contractului. Apoi au aparut pitchuri cu obiective noi generate chiar de nevoia de adaptare la acest nou context sau de cresterea importantei unor subiecte ce tin de sanatate publica, de prezenta in spatii publice sau interactiunile intre oameni. Am dezvoltat si promovat platforme noi de e-commerce, am creat niste produse de continut adresate angajatilor, pe care unii dintre clienti au decis sa le ofere comunitatilor lor interne. Am sustinut training-uri pe care, in trecut, nu ne-am fi gandit niciodata sa le dezvoltam si sa le livram ca pe niste produse online. Nu in ultimul rand, am decis sa sprijinim o unitate de productie continut audio si video si sa cream mai multe premize pentru dezvoltarea unor evenimente online.
Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?
Se vor schimba multe, unele branduri vor iesi cu bine sau chiar castigatoare din aceasta perioada si datorita agilitatii unor agentii. Cred ca toata relatia client-agentie se va regandi mai mult in functie de valori comune. Cand isi vor alege partenerul de viitor, clientii vor adauga si criteriul “pe cine vreau aproape in urmatoarea criza sau pandemie globala?”, care poate reaparea oricand.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Vietile noastre vor reveni la un normal foarte diferit de ce credeam ca e normal. Stilul nostru de viata este deja schimbat si asta va influenta evolutia unor industrii sau atitudini in societate. Oamenii vor fi dispusi sa exploreze si sa descopere in continuare noi si diferite modalitati de a lucra, de a se conecta, de a se relaxa samd, iar noi va trebui sa ne adaptam permanent. Comunicarea trebuie sa vina si mai aproape de business, sa inteleaga si mai bine diferitele lui modele aflate in transformare si contextele in care acestea se dezvolta, inventeaza sau reinventeaza. Nevoile oamenilor sunt in schimbare si acestia vor astepta solutii si sustinere intr-o dinamica diferita. Fiecare oportunitate de comunicare va fi judecata din perspectiva valorilor pe care le transmite si a relevantei.
Alina Damaschin este Creative Leader & Managing Partner la Rogalski Damaschin PR