In pandemia actuala multe companii nu stiu daca sa continue sa faca publicitate. Si daca da, ce sa comunice. Pentru a raspunde acestor intrebari, noi, cei de la GroupM Romania am pus cap la cap date si insight-uri din multiple surse sub forma unui Ghid de Comunicare in Timpul COVID.
Am cules din el cateva idei esentiale pentru voi.
In analiza noastra am identificat diverse posibile motive de a nu comunica in timpul crizei: se cauta doar produse de baza, se cumpara pe pilot automat, este prea riscant pentru brand, nu poti adapta spotul.
Pe baza crizelor din trecut si a ceea ce se intampla in alte regiuni, stim ca va fi o revenire dupa criza. Insa nu toate companiile isi vor reveni la fel. Datele din criza din 2008 arata ca un brand puternic isi revine de 9 ori mai repede decat un brand slab.
Cum poti avea un brand puternic? Perceptia consumatorilor asupra brandurilor va fi schimbata radical de actiunile acestora in timpul crizei. Multiple studii arata ca oamenii se asteapta ca brandurile sa comunice in timpul crizei. Oprirea comunicarii este astfel nefavorabila.
Oamenii se asteapta ca brandurile sa ii ajute sa depaseasca cea mai dramatica criza din viata lor. Regulile obisnuite de marketing se suspenda. Acum este riscant si ineficient pentru companii sa comunice cu obiectiv explicit de vanzari, ele trebuie sa arate ca pun oamenii deasupra profitului.
In timpul COVID nici o companie nu ar trebui sa aiba ca obiectiv vanzarile imediate. Consumatorii nu tolereaza brandurile care par sa profite de pe urma crizei. Iar in timpul crizei ei cumpara oricum brandurile pe care le cumpara in mod obisnuit.
Dar criza se va termina. In perioada de recuperare oamenii isi vor re-evalua stilul de viata. Ca urmare vor fi schimbari majore in preferintele lor. Acestea vor duce la schimbari dramatice de market share. Comunicarea de acum nu influenteaza vanzarile pe termen scurt, ci vanzarile pe urmatorii ani.
Orice comunicare trebuie sa fie sustinuta de actiuni sau date. Intr-o criza atat de severa si plina de informatii false, oamenii pun la indoiala totul. Acum ei apreciaza actiunile concrete, suportul real al brandurilor, mai degraba decat cuvintele frumoase.
Directia de baza pentru orice companie este sa convinga ca produsele sale nu prezinta risc de infectie pentru consumatori sau angajati.
A doua directie este implicarea in lupta contra pandemiei. Aceasta poate lua multe forme: donatii, produse, expertiza, optimism, promovarea informatiilor oficiale sau ajutor in protectia individuala.
A treia directie este sa ajute oamenii sa se adapteze la restrictii. Sunt patru dimensiuni:
1. Digitalizarea aspectelor ce inainte erau ‘offline’, ex. munca, educatie, socializare
2. Satisfacerea nevoii crescute de entertainment acasa
3. Limitarile financiare, practice si emotionale, ex. tuns parul, reparatii in casa, dar si calmarea anxietatii, managementul timpului, educatia copiilor
4. Sustinerea noilor comportamente, ex. hobby-uri noi (ex. gatit), fitness acasa, activitati creative
Pe scurt, pe TV si online, consumul de continut pe aceste medii crescand cu peste 25% in aceasta perioada. De asemenea, pot fi exploatate oportunitati aparute datorita schimbarilor de comportament, cum ar fi: gaming, evenimente online, podcasturi, aplicatii si platforme noi.
Aceastea sunt doar cateva informatii din ghid. Va recomand sa il cititi integral aici. Si tocmai am publicat un update cu noutati din perioada 1 – 9 aprilie aici.
Victor Rotariu este Head of Strategy, Insights and Content la Wavemaker
[…] Back to Business […]