Cum se transforma piata de experiential marketing sub impactul Covid-19

de Valentin Vacarus

16 aprilie 2020

Este greu sa definesti by the book experiential marketing. Este in zona gri, intre BTL, online, OOH, productie, totul fiind sub umbrela unei idei creative. O estimare grosiera plaseaza piata de profil din Romania undeva la 100 milioane de euro pe an. 

Dintre toate ramurile comunicarii sunt convins ca zona de events este cea mai afectata de restrictiile din piata, iar pentru agentiile de BTL inseamna diminuarea cu peste 80-85% a cifrei de afaceri anul current. In 2019, organizasem aproape 100 de evenimente, iar pentru 2020 estimam, la inceput de an, 120-130 events

Previziunea mea este ca anul acesta nu o sa avem evenimente offline. Pentru unele companii, este momentul sa renunte la modelul clasic cu zeci de angajati, pentru altele, solicitarile si nevoile clientilor vor produce transformari radicale din perspectiva livrabilelor.

Kantar spune intr-un studiu ca 77% dintre oameni asteapta ca brandurile sa comunice si in aceasta perioada. Nimeni nu spune insa cum isi doresc sa fie livrate mesajele si, dincolo de zona safe, cu totii ne straduim sa gasim modalitati creative de a pune in contact direct brandul si consumatorul, adaugand o emotie acestei relatii. Si da, se pot face lucruri, se pot initia relatii si se pot genera emotii, poate mai mult ca oricand. 

Iata ce cred eu ca urmeaza in experiential marketing:

Online trade show – exista deja platforme care faciliteaza listarea facila si interactiunea intre producatori si client. Hexafair.com, networktables.com si Eventmobi.com sunt trei platforme utile. Iti inregistrezi evenimentul, setezi prezentarile expozantilor, promovezi si aduci pe platforma in factori de decizie de la companiile din target-ul tau. Expozantii au posibilitatea sa arate chiar live facilitati din punctele de productie sau echipamente specific, prin plasarea de echipe de filmare in locatia expozantului.  

Posibil sa vedem rezultate peste asteptari, pentru ca tot efortul logistic si de travel va fi directionat catre generarea de lead-uri calificate. 

Conferintele de business – Intrebarea este: se transforma ecranul calculatorului tau intr-o scena? Realitatea ne arata ca sunt deja multe exemple de astfel de conferinte cu mii de participanti chiar si pe piata din Romania. Fie ca folosesc solutii custom made, Zoom sau Teams etc., infrastructura este la un click distanta. 

Toate companiile de tehnica si productie video ofera deja studiouri cu tot echipamentul necesar pentru transmisii live multi-place in care se poate interactiona prin suprapunerea mai multor instrumente digitale in paralel. Provocarea majora este sa monetizezi si sa oferi sponsorilor ROI la acest gen de actiune. Trebuie tinut cont de faptul ca este putin probabil sa aduci platitori la aceste transmisii.

Lansari de produse – tot mediul online o sa fie facilitatorul acestor actiuni. Industria de fashion, IT, beauty, auto – cred ca ele sunt urmatorul segment care or sa adauge peste layer-ul tehnic si ceva entertainment sau concursuri in real time. Sigur, s-au mai facut, s-a mai folosit acest gen de abordare, dar erau doar picanterii in show-ul total si nu the main focus

Team building-urile reprezinta un procent important in industria de events si exista deja solutii pentru interactiune si generare a sentimentului de apartenenta; PUFIN.ro – prima aplicatie digitala romaneasca pentru team building-uri la distanta. Aici creativitatea este cheia prin care transformi angajatii in adevarati ambasadori de brand. 

Horeca road shows – producatorii de alcool au avut mereu provocarea sa gaseasca formule smart prin care sa construiasca relatii cu influencerii din industria de bauturi.  Barmanii, cei mai eficienti influenceri, sunt in momentul perfect pentru a fi activati si fidelizati. Este perioada potrivita sa le arati suport si sa ii folosesti pentru generarea de continut, concursuri si engagement cu comunitatile lor. Or sa treaca zilele astea grele si cu totii o sa cautam un bar, pub, restaurant sa socializam live. O sa vrem prietenia barmanilor mai mult ca oricand. 

Instore marketing – greu de crezut ca brandurile vor renunta la acest instrument facil de generare de vanzari. Robotii, dronele, instalatiile digitale vor inlocui in curand puzderia de standuri de sampling din magazine.

Exista viata in experiential marketing dupa coronavirus? Da, dar a suferit mutatii serioase!

Valentin Vacarus este Managing Director la Godmother

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities