Digitalizarea, de la deziderat pe termen mediu si lung, la parghie imediata esentiala pentru avansul in business

de Andreea Dinescu

13 mai 2020

Exista deja la nivel global o serie de estimari care arata o scadere semnificativa la nivel economic, scadere care se va reflecta in proportii diferite, insa, in evolutia economica a fiecarei tari in parte. In acelasi timp, confirmarea in realitate a acestor estimari cred ca tine foarte mult de evolutia din perioada imediat urmatoare si de modul in care va fi gestionata aceasta perioada si masurile aferente ei atat la nivel institutional, macro, cat si la nivel micro, iar de aici putem lucra si spera intr-o dinamica diferita si poate chiar imbunatatita in anumite sectoare fata de previziuni.

Un aspect important este ca avem, ca si piata, experienta relativ recenta a crizei anterioare si suntem pregatiti cel putin partial cu parghiile si mecanismele necesare pentru a naviga contextul prezent. Este adevarat in acelasi timp ca in 2020 nu vorbim doar de o criza economica, ci de o contractie care are la baza o schimbare masiva si brusca in mentalul colectiv, cu efecte pe care nu le putem anticipa cu acuratete pe termen lung si care pot genera evolutii diferite fata de perioada din 2008-2009. Cu toate acestea, cred ca e important sa ramanem pozitivi si sa incercam sa gandim criza aceasta si dintr-o perspectiva care vede inclusiv oportunitatile pe care ea le poate aduce.

Ma refer aici in primul rand la faptul ca acest context pe care il traversam accelereaza o serie de tendinte care erau deja prezente in piata, unele doar latent, altele sub o forma mai mult sau mai putin pregnanta, in special in ceea ce priveste digitalizarea business-urilor. Daca pre-COVID-19 digitalizarea era un subiect perpetuu prezent in planurile companiilor, insa mai mult la nivel de obiectiv si deziderat pe termen mediu si lung, astazi este clar ca actiunile concrete, pe termen scurt, nu mai pot fi amanate decat cu riscuri si costuri extrem de mari in business. Si daca tot pornim pe acest drum al digitalizarii, avem cu totii sansa sa o facem deja la un alt nivel. Exista si un silver lining uneori in a nu fi un deschizator de drumuri, care se traduce in asumarea unor riscuri reduse, capitalizand totodata pe infrastructuri, procese si tehnologii deja create la un stadiu avansat. Este o situatie similara la nivel de exemplu cu introducerea broadbandului in Romania – mai tarziu decat in alte parti, dar tocmai datorita acestui fapt, la o calitate net superioara din punct de vedere tehnologic.

Cred, asadar, ca exact acest lag existent este unul dintre lucrurile care ca ne pot propulsa la nivel de piata, prin adoptarea si integrarea tehnologiei de top in procesul de digitalizare a business-urilor. Cu atat mai mult cu cat costurile acestor tehnologii au devenit cu mult mai accesibile, la pachet cu micsorarea semnificativa a timpului necesar implementarii lor. Nu cred ca este hazardat in acest moment, nici din punct de vedere al fezabilitatii, nici din punct de vedere al eficientei si eficacitatii, sa vorbim in procesul de digitalizare despre utilizarea inteligentei artificiale, a realitatii augumentate sau a realitatii virtuale, despre personalizarea interactiunilor, folosirea smart a datelor la care avem acces sau despre automatizari de procese, ca mijloace de a crea spatii digitale care aduc intr-adevar valoare adaugata experientei consumatorilor cu brandurile, integrand puternic in acelasi timp si componenta efectiva de trial si consum, respectiv cumparare. Despre o parte dintre acestea am detaliat in studiul Critical Update: the hottest digital trends and how to use them, material din seria BOLD by Lowe Group, dezvoltat de Profero, alaturi de iSense Solutions, la finalul anului trecut. Datele aratau ca 52% dintre persoanele din mediul urban din Romania, cu varste cuprinse intre 18 si 45 de ani, au auzit de realitate augmentata, 38% au folosit cel putin o data o astfel de aplicatie, in timp ce 65% erau de parere inca de atunci ca AR este o tehnologie folositoare in interactiunea pe care o stabilesc cu brandurile.

Pe scurt, este clar ca digitalizarea, atat a business-ului cat si a comunicarii, nu mai este astazi optionala sau un obiectiv setat pe termen mediu si lung, ci dimpotriva. In plus, avem sansa de a o face la costuri si in timinguri fezabile si de a recupera si chiar depasi un gap important, redresand si, de ce nu, chiar imbunatatind performanta de business. Ascultam zilele trecute o discutie care amintea despre performanta extraordinara a lui Ayrton Senna pe circuite in timpul ploii si despre modul in care reusea sa se foloseasca de acest factor disturbator ca sa recupereze pozitii importante in clasament. Si imi permit sa folosesc si eu acelasi exemplu, pentru ca cred ca suntem intr-un context similar pe care il putem folosi chiar in favoarea noastra, utilizand digitalizarea ca una dintre parghiile extrem de importante pentru a asigura avansul in business.

Andreea Dinescu este Manager Director la Profero

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities