E-mail Marketing in timpul pandemiei cu COVID-19

de Cristian Iosub

22 aprilie 2020

Multe companii utilizeaza email marketingul ca parte importanta a strategiei de vanzari. 

Avantajul campaniilor de email marketing este ca sunt foarte ieftine si in conditii propice au un return of investment bun. Emailul vinde si va mai vinde foarte mult timp!

Cu toate acestea, cu casutele de email devin din ce in ce mai aglomerate, suntem asaltati din toate directiile cu mesaje publicitare, comunicate de presa, stiri, lansari de produse, astfel ca este important sa intelegem ce caracteristici ale email marketingului il fac sa functioneze bine si ce strategie ar trebui sa adoptam in perioada pandemiei COVID-19, cand potentialii clienti consuma mai multa informatie si traficul de internet a crescut in medie cu 12%.

Perioada de asigurare a clientilor

La inceputul situatiei de urgenta, cand a inceput sa fie restransa activitatea din mai multe sectoare precum HoReCa, Evenimente sau Retail, a existat o perioada de comunicare din partea managementului superior al brandurilor spre consumatori sau parteneri prin care incercau sa ii asigure ca totul este in regula, vor incerca sa minimalizeze impactul negativ si vor cauta sa isi adapteze afacerea la conditiile actuale. 

Comunicarea acesta venita din partea unui CEO avea sa intareasca increderea consumatorului ca brandul este constient de potentialul impact al starii de urgenta si se incearca normalizarea lucrurilor cu calm inca de la cel mai inalt nivel din companie. Totusi, nu este un best practice pentru ca de cele mai multe ori un mesaj venit din partea directorului general, cu care nu ai corespondat niciodata, poate fi interpretat ca un semn de slabiciune, de disperare al brandului in fata unei amenintari ce poate fi tratata cu un plan de continuitate bine pus la punct. Daca nu ati trimis emailuri din partea CEO catre clienti, e mai bine asa!

Dar perioada de asigurare a clientilor si partenerilor a trecut si e timpul sa ne intoarcem la mesajele comerciale. Mesaje comerciale smart, cu strategie de comunicare pe termen lung nu doar adaptata acestei perioade.

Statistici

Conform unui studiu desfasurat anul trecut de catre conectoo.com in randul clientilor sai:

• 18% dintre marketeri obtin cea mai mare rentabilitate din campaniile de marketing prin e-mail

• E-mailurile influenteaza procesul de luare a deciziilor a 56% dintre consumatori

• 41% dintre clienti nu au probleme cu primirea de e-mailuri din partea brandurile preferate

• 70% dintre clienti prefera sa fie informati despre produse si servicii prin e-mail in locul comunicarii prin alte mijloace

Analizand campaniile de email marketing transmise prin platforma Conectoo in perioada 15 martie-15 aprilie 2020 comparativ cu aceeasi perioada de timp in 2019, am observat o crestere cu peste 30% a ratei de deschidere si 16% crestere a ratei de click in mesajele cu caracter comercial.

Sincronizarea este o parte importanta a marketingului eficient prin e-mail. Zilele si orele pe care le trimiteti e-mailuri pot afecta ratele de deschidere si de click, care (la randul lor) va afecteaza conversiile. Adaptarea mesajului la cele mai bune momente pentru a trimite e-mailuri catre clientii dvs. poate avea un impact major asupra ratei de conversie.

Aproximativ 25% dintre e-mailurile sunt deschise in prima ora, iar apoi sansa unui abonat de a citi un e-mail la o ora dupa ce a primit-o scade la doar 50%. Cu cat un e-mail sta necitit mai mult in inbox, cu atat este mai putin probabil ca un abonat sa il citeasca.

Daca anul trecut cele mai bune momente de transmitere a unei campanii de email marketing erau martea si joia, la ora 10:00, ora 14:00 si la ora 20:00, anul acesta observam o crestere a ratei de deschidere si miercurea, in aceleasi intervale orare.

Weekend-ul a ramas in continuare ca fiind perioada cu cele mai putine sanse de deschidere a emailului. 

Tendinte

O practica imbucuratoare vazuta in ultima luna este faptul ca tot mai multi clienti au ales sa automatizeze transmiterea emailurilor comerciale si sa foloseasca tot mai mult mesajele de bun venit atunci cand un utilizator se aboneaza. Mesajele de bun venit contin de regula informatii legate de procesul de onboarding al utilizatorului sau vouchere de reducere.

Sfaturi practice pentru o campanie de email marketing de succes:

• Folositi un furnizor de servicii ce poate oferi asistenta si are experienta atat in email marketing cat si experienta tehnica pentru a putea construi impreuna solutii usor de utilizat, fara efort financiar si care sa creasca rata de conversie pe termen lung.

• Folositi un singur furnizor de servicii pentru campaniile de email marketing si semnati DKIM / SPF mesajele transmise prin acestia. Spun lucrul acesta pentru ca este o practica de a folosi mai multi furnizori de email in acelasi timp astfel incat atunci cand incep sa ajunga mesajele in spam, sa poata fi migrate bazele de date rapid. Solutia este tratarea motivului pentru care un mesaj ar ajunge in spam, nu ocolirea problemei iar semnarea mesajelor cu ajutorul cheilor DKIM si SPF reprezinta confirmarea brandului in fata clientilor de email precum Yahoo, Gmail, Outlook etc, ca autorizati platforma de email marketing sa trimita mesaje avand ca sender domeniul dvs.

• Folositi un drag & drop builder pentru crearea emailurilor (majoritatea furnizorilor au deja implementat un astfel de builder) sau un programator cu experienta in zona de email marketing, astfel incat sa poata fi vizualizat mesajul in mod corect pe toate device-urile 

• Testati emailul inainte de a il trimite catre clienti. O practica buna este de a crea o lista de abonati continand mai multe adrese email proprii si sa trimiteti campania mai intai catre aceasta lista, inainte de a o trimite catre clienti.

• Pastrati pe cat posibil un ratio de 20% imagine si 80% text. Stim, se vede dragut un email facut in illustrator si exportat ca poza, dar clientii de email critica aspru aceste practici si exista riscul de a nu livra mesajul in inbox. In plus, multi clienti (precum gmail sau outlook) blocheaza imaginile la deschiderea emailului.

• Folositi un subiect scurt si daca platforma de email marketing va permite, personalizati-l. Rata de deschidere creste exponential daca va adresati cu prenumele clientului inca din subiectul emailului. Lungimea optima este de 40 – 50 de caractere

• Folositi un preheader ce sa indemne deschiderea mesajului. Cand privim casuta de mesaje si vedem per ansamblu ce emailuri am primit, exista un text scurt, sub subiect, ce de multe ori reprezinta primele cuvinte pe care clientul de email (yahoo, gmail, outlook etc) a reusit sa le citeasca. Daca furnizorul de email marketing are aceasta optiune, de a adauga un preheader, folositi-o cu incredere! Pentru cei care sunt mai tehnici, un mic truc este sa puneti textul acesta intr-un <div> cu display:none, deasupra continutului din email, chiar si deasupra primei imagini, astfel incat clientul de email sa citeasca prima oara acest text dar cand este deschis emailul sa nu il afiseze.

• Continutul unui email recomand sa fie incadrat in maxim 4 ecrane. Sansele ca cineva sa apese click in email scad pe masura ce deruleaza emailul. Daca practica de a trimite tot catalogul de produse intr-un singur email se repeta, clientul are tendinta de a se dezabona sau de a marca mesajele ca fiind spam.

Mediul digital este unul dinamic intr-o continua schimbare si adaptare la nevoile si obiceiurile consumatorilor, adaptare la tendintele tehnologice dar cel mai important este faptul ca mediul digital este parte din viata fiecaruia dintre noi din momentul in care ne-am cumparat primul smartphone pana in momentul … sky is the limit pentru ca nu exista limite. Ne inconjoara si este parte din noi.

In contextul pandemiei cu Coronavirus, etapele au fost firesti pentru multi dintre noi. Am trecut prin socul faptului ca exista un pericol iminent, am trecut prin negarea faptului ca nu are cum sa ni se intample si noua pentru ca Romania este o tara linistita, am trecut prin furia faptului ca virusul nu face discriminare si efectele lui ating chiar si cele mai stabile medii de afaceri dar acum suntem deja la nivelul in care am acceptat, ne adaptam si mergem mai departe tinand cont de resursele disponibile, de oportunitatile ivite si de comportamentul adaptat al consumatorului.

#StaySafe

Cristian Iosub este Digital Platforms Manager la Conversion

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities