Mindset-ul romanilor va decide viitorul marketingului

de Bogdan Naumovici

14 martie 2020

Bogdan Naumovici

E devreme pentru verdicte in marketing si publicitate. E o situatie noua, in plina desfasurare, tari si guverne invata unele de la altele, prin trial and error, cum sa isi ajute cetatenii sa treaca peste o criza cu care nimeni nu s-a mai intalnit. Pana sa ii pese cuiva de marketing si publicitate, mai e. Acum cred ca managerii companiilor se intreaba cand si cu cine vor mai produce, cat va mai valora actiunea sau un euro, cum vor plati salariile celor care stau acasa cand nu incaseaza, asta dupa toate grijile legate de sanatatea proprie si a celor apropiati.

Ca proprietar de agentie, cam la toate astea ma gandesc si eu. E o incertitudine generala. Noi suntem la capatul biciului, suntem sfichiul care pocneste, depindem mult de cine tine si cum manuieste coada, de cat de bine e impletit biciul si, in ultima instanta, din ce fel de rafie sau matase suntem facuti. De asemenea, pocnetul nostru depinde de starea vremii: daca afara ploua, tot ce iese e un plesnet fasait.

Venim dupa o perioada de bunastare, oamenii au avut bani in buzunare si nu s-au sfiit sa-i cheltuie. Acum totul depinde de cat va dura aceasta criza, va fi suficient de lunga incat oamenii sa uite de bunastare si apasarea sa devina noua realitate? Daca da, obiceiurile de cumparare vor reveni abia dupa cativa ani, cum s-a intamplat si dupa 2009. Abia prin 2016 am revenit la relaxarea pre-criza, dar cu unele lucruri schimbate definitiv, pe la fee-uri, pe la teama de responsabilitate care a dus doar la comunicare pe atribute functionale si cercetare continua samd. Atunci, dintre agentii, s-a inchis numai Young&Rubicam si nici ei doar din cauza crizei.

Cred ca mindset-ul romanilor dupa coronavirus va fi factorul determinant pentru agentiile noastre. Vor trece usor si repede peste, atunci bursele isi vor reveni, la fel salariile si cheful de cumparat sau de calatorit. Vor fi pesimisti si precauti, ramasi fara joburi, vanzarile vor fi iarasi la pamant si cu ele si bugetele de comunicare, care iar vor taia din nice-to-have-uri, adica din influenceri, social media, CSR, virale, repliindu-se pe aliniamentul familiar, batranul TV.

Ce pot face agentiile in aceasta perioada, dincolo de a astepta? Nu mult. Poate doar sa incerce sa nu contribuie la depresia generala, sa incerce sa tina sus mai intai moralul clientilor, apoi, prin ce pun pe aer, moralul publicului si prin facilitati si intelegere, pe cel al colegilor, cu care vor trebui sa traga din nou la rame in aceeasi barca, dupa ce trece furtuna. Ca sa inchei optimist cu un beneficiu al acestei povesti: s-ar putea sa descoperim ca nu mai e nevoie sa platim sedii.

Bogdan Naumovici este Managing Partner la 23 Communication Ideas

Textul a aparut initial in Newsletter-ul FOMO

Comentariile sunt inchise.

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities