Oamenii se pot mobiliza extraordinar, uimitor, pentru o cauza comuna

de Dana Dobrescu

11 iunie 2020

Companiile fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea companiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.

Care au fost prioritatile de comunicare ale companiei in ultimele 3 luni?

Mai mult ca oricand, prioritatea noastra principala a fost conexiunea cu angajatii si cu consumatorii brandurilor noastre.

Comunicarea cu angajatii s-a desfasurat pe mai multe planuri. In primul rand i-am informat constant pe angajati despre deciziile autoritatile locale si impactul pe care acestea il au asupra modului in care ne desfasuram activitatea, despre noi masuri pe care le-am luat pentru a ne adapta la dinamismul realitatii – de exemplu, in prima faza, restrictionarea calatoriilor, masuri de siguranta etc , iar acum ne concentram pe modul in care ne vom intoarce la birou. Un aspect foarte important a fost sa accentuam importanta masurilor de sanatate – pastrarea distantei corespunzatoate, purtatul corect al mastii etc. De asemenea, am comunicat, prin platformele interne, o serie de informatii utile pentru aceasta perioada: cum sa folosim eficient resursele IT lucrand de acasa, sfaturi de wellbeing si mindfulness. Pe de alta parte, am pastrat farmecul intalnirilor informale, replicand, la o cafea virtuala, discutiile pe care alta data le purtam in bucatarie, facem schimb de poze, de retete, povestim despre cum ne adaptam la noua situatie, cum ne petrecem timpul liber, astfel incat sa ramanem conectati, chiar si virtual. Avem, in completarea discutiilor la cafea, si town hall-uri mai formale, de asemenea virtuale, in care vorbim despre business, iar cea mai importanta parte a agendei este dedicata sesiunii de intrebari si raspunsuri.

In aceasta perioada comunicarea din partea liderilor a fost esentiala, pentru ca toti angajatii au facut eforturi suplimentare pentru ca produsele noastre sa fie la raft in flux continuu si merita recunoastere si apreciere.

In ce priveste consumatorii, prioritatea de business a fost sa asiguram un flux constant al produselor noastre pe piata si sa mentinem un dialog constant cu consumatorii care ne-au contactat prin intermediul platformelor social media si prin linia noastra de careline. Dialogul online cu consumatorii este si mai important, avand in vedere ca in aceasta perioada interactiunea, experientele din magazine sunt limitate.

Obiectivul nostru este sa iesim din aceasta criza si mai puternici decat inainte si pentru acest lucru acceleram o serie de initiative strategice ale brandurilor si continuam sa investim in portofoliu, marci si oameni pentru a ramane alegerea preferata a clientilor si consumatorilor nostri.

Care este cea mai mare campanie de comunicare desfasurata in aceasta perioada?

Mereu am sustinut ca o companie de succes nu se concentreaza doar pe rezultatele financiare, ci creeaza valoare si imbunatateste viata celor asupra carora se rasfrange impactul sau. In perioade de criza este cu atat mai adevarat. Nu aveam cum sa stam deoparte, astfel ca cea mai importanta actiune a noastra, nu neaparat cea mai mare, dar cea mai de suflet campanie a fost donatia catre Crucea Rosie, chiar inainte de Paste, a 480.000 de produse Milka catre voluntarii organizatiei si comunitatile sprijinite de acestia.

Care a fost cel mai eficient canal de comunicare pentru companie in ultimele 3 luni?

Daca ne uitam la statisticile interne, accesarea intranetului a crescut considerabil, pentru ca a fost hub-ul cu informatii despre pandemie, la nivel global.  Pe de alta parte, asa cum spuneam, am avut diferite canale de comunicare intr-un plan integrat, pentru a suplini lipsa interactiunii de la birou, fara a crea excese. Astfel ca nu exista cel mai eficient canal, ca si inainte de criza, pentru anumite tipuri de informatii exista anumite canale de comunicare care se preteaza mai bine, in functie si de specificul companiei. Town hallurile sunt locul ideal pentru a discuta despre business si de a raspunde la intrebari, in timp ce, daca vrem sa comunicam o informatie importanta, rapid, o trimitem pe email.

Care a fost rolul social media in comunicare?

Asa cum spuneam, canalele online, in special social media, reprezinta principalul canal de comunicare, in conditiile in care interactiunea cu consumatorii, in magazine, este limitata.

Care vor fi cele mai mari provocari in comunicarea companiei dupa ce va trece pandemia?

Dupa ce efectele crizei vor trece, consumatorii se vor concentra, poate mai mult, pe ceea ce fac companiile in zona sustenabilitatii, responsabilitatii sociale. Noi avem  un plan cu obiective clare, fixate pentru 2025, si vom continua sa vorbim despre ce inseamna snack-uri produse responsabil, incurajand consumatorii sa manance constient. Canalele de comunicare se vor adapta, in functie de restrictiile care vor ramane – poate nu mai facem evenimente, nu mai participam la intalniri externe o perioada, dar mesajele noastre cheie raman, pentru ca pornesc din viziunea si misiunea companiei.

De altfel, credeti ca intalnirile virtuale sunt o varianta viabila?

Am avut intalniri virtuale cu agentia de PR, mai ales ca ne era dor sa ne vedem. Altfel, chiar fara intalnirile fata in fata, am interactionat mai frecvent decat de obicei, pentru ca una dintre prioritatile noastre a fost sa urmarim masurile si anunturile autoritatilor, cu impact direct asupra activitatii de business, si am avut o perioada foarte intensa, pe care am trait-o impreuna. Am o chimie aparte cu agentia mea de PR si suntem pe aceeasi lungime de unda. Astfel ca, pentru noi, si intalnirile virtuale sunt o varianta viabila. Dar astept sa ne vedem la o cafea impreuna, desigur, in conditii de siguranta.

Ce tactici de PR si comunicare apreciati ca veti folosi mai mult in perioada urmatoare?

Vom continua in aceeasi directie pe care ne-a modelat-o pandemia. Comunicarea interna va avea un accent special, angajatii isi doresc sa fie conectati si informati, lucrand in spatiul virtual, vom continua sa comunicam despre ce facem, catre publicurile noastre externe, vom fi cat mai conectati la ce isi doresc consumatorii nostri.

Ce sfat i-ati da (DOs) unui coleg din comunicare?

Sa comunice cat mai deschis, informal, sincer. Oamenii nu au dispozitia sa traduca limbajele corporate, cu atat mai mult in conditii de presiune externa, vor naturalete si autenticitate, mesaje livrate simplu, direct.

Ce i-ati recomanda sa nu faca (DONTs)?

Sa nu comunice in exces. Nu e neaparat nevoie sa comunicam mai mult in aceasta perioada, ci mai eficient.

Ce veti pastra din aceasta perioada pentru viitor?

Increderea ca oamenii se pot mobiliza extraordinar, uimitor, pentru o cauza comuna.

Dana Dobrescu este Corporate & Government Affairs Manager la Mondelez

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities