Social media a crescut ca relevanta din perspectiva intretinerii legaturii cu clientul

de Luiza Domnisoru

27 mai 2020

Companiile fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea companiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.

Care au fost prioritatile de comunicare ale companiei in ultimele 3 luni?

Pe primul loc – comunicarea interna frecventa si actualizarea informatiilor despre modificarile cu impact asupra organizarii activitatii si a mediului intern (noi instructiuni legate de sanatatea si siguranta muncii), pe locul al doilea – comunicarea cu presa despre masurile luate de companie pentru a se alinia la rigorile starii de urgenta si, ulterior, ale starii de alerta, pe trei – comunicarea cu clientii, atat prin intermediul mass-media, cat si prin propriile canale (site, conturi social media) si prin reteaua de magazine.

Care este cea mai mare campanie de comunicare desfasurata (ori comunicata) in aceasta perioada?

Am derulat campania de imagine a Grupului Digi, construita pe platforma #amgrija, care a fost lansata initial de colegii din Digi24. In aceasta prima etapa, Digi24 a inceput, chiar din 11 martie, sa difuzeze o serie de testimoniale sub acest headline, cu scopul de responsabiliza publicul cu privire la infectia cu COVID-19. Prezentatorii si reporterii Digi24 au transmis gandurile si temerile lor, alaturi de masurile pe care le-au luat pentru a se proteja pe ei si pe cei dragi lor.

A doua etapa a campaniei a fost extinderea, de la finalul lunii martie, la nivelul intregului grup. Am realizat declinari pentru fiecare canal, cu executii adaptate pentru TV, radio, social media. Toate entitatile grupului au aderat la indemnul #amgrija, ca o expresie a eforturilor depuse de toti angajatii grupului, in aceasta perioada, pentru a sustine continuitatea activitatilor, de la distanta sau de la locul de munca. Campania a avut la baza fotografii autentice, neprelucrate, realizate in situatii reale de lucru cu colegi din echipele de la instalari si service, cu cei din punctele de prezenta Digi, cu colegii de la Call Center, aflati in work-from-home, cu prezentatorii emisiunilor Digi FM, care transmiteau din studiourile mutate in sufrageria proprie sau cu reporterii Digi 24, care faceau live-uri in costume de ”cosmonauti” anti-COVID 19.

In prezent, campania este in a treia etapa, a comunicarii pe teme de responsabilitate sociala. Ne concentram pe crearea vizibilitatii pentru initiativele companiei in domeniul solidaritatii pentru sanatate (donatia a 60 de kit-uri ATI catre spitale din 6 orase din tara), al educatiei digitale (donatii de tablete/telefoane si servicii de date catre elevii din medii defavorizate) si al serviciilor de conectivitate pentru initiative ale voluntarilor din comunitati afectate de pandemie (call center-e, linii telverde pentru sprijin psihologic alaturi de Salvati copiii si Proacta EDU).  

Care a fost cel mai eficient canal de comunicare pentru companie in ultimele 3 luni?

In termeni de notorietate si reputatie, televiziunea este cel mai important canal de comunicare si s-a vazut din audientele in crestere semnificativa fata de perioada anterioara ca tv-ul si-a reconfirmat suprematia intre toate tipurile de media. Dar si online-ul a avut o contributie semnificativa in planurile noastre de comunicare, pentru ca el ne faciliteaza accesul si la angajati (prin intranet si newslettere) si la publicul general (clienti, parteneri, presa). In plus, in paralel cu campania de imagine #amgrija, colegii de la Departamentul Online au derulat propria campanie de stimulare a conversiei facturilor in varianta lor electronica si pentru incurajarea platilor si comenzilor online. Iar outcome-ul a fost surprinzator – crestere cu 164% a activarilor de facturi electronice in martie vs februarie, respectiv cu aproape 448% in aprilie vs februarie. Platile online au crescut, de exemplu, cu 30% in martie fata de luna anterioara.

Care a fost rolul social media in comunicare in aceasta perioada?

Social media a crescut, ca relevanta, din perspectiva intretinerii legaturii cu clientul. Daca inainte de criza pandemica, interactiunile cu impact erau generate de informatiile despre campaniile si promotiile pentru servicii, in noul context de comunicare au avut rezultate bune postarile pe teme corporate, de responsabilitate sociala sau cele legate de aspecte practice (plata online a facturii, de exemplu). Conturile de social media sunt buni amplificatori ai mesajelor din domeniul customer-care, avantaje si beneficii pentru clienti, actiuni de CSR, dar si cele legate de imaginea de angajator. Fiind cel mai mare angajator din mediul antreprenorial local, printre fanii sau followers-ii conturilor de social media se regasesc si multi angajati.

Care vor fi cele mai mari provocari in comunicarea companiei dupa ce va trece pandemia?

Este greu de spus, pentru ca este dificil sa estimam si cand se va depasi criza sanitara. Relaxarea nu inseamna ca pericolul a trecut. In continuare trebuie sa tinem treaza preocuparea publicului, fie el intern sau extern, fata de regulile privind prevenirea raspandirii pandemiei, iar crearea de mesaje pe teme de health&safety este o provocare, pentru ca nu lasa prea mult loc creativitatii si bogatiei in exprimare. Distantarea sociala este o provocare, mai ales pentru companiile care au o cultura organizationala bazata pe colaborare si interactiune fizica, unde echipele functioneaza ca o ”familie” si au ritualurile lor, de multe ori legate de prezenta intr-un anumit spatiu. Si eu resimt acest neajuns, imi lipseste contactul direct cu colegii, cu echipa. Dar inteleg ca meseria noastra, aceea de comunicator, este acum unul dintre actorii care pregatesc viitoarele transformari din mediul organizational si incerc sa privesc obstacolele actuale cat mai pragmatic cu putinta. Da, comunicarea nu va mai fi la fel, evenimentele vor avea de suferit, obisnuitele reuniuni de echipa la fel, vom fi mult mai atenti cu tool-urile digitale pe care companiile ni le pun la dispozitie si va trebui sa le crestem cu mare grija. Pentru ca de ele va depinde mediul social al organizatiei, multi ani de acum incolo.

Ati avut pitch-uri in aceasta perioada?

Nu am derulat pitch-uri. De altfel, modul nostru de lucru pune accent pe internalizare – avem capacitati de creatie si productie in divizia de Media, avem propriii dezvoltatori de aplicatii sau web developer in cadrul DigiSoftware. In afara de trecerea masiva a echipelor de MarCom la work-from-home, procesele noastre nu s-au modificat radical.

De altfel, credeti ca intalnirile virtuale sunt o varianta viabila?

Cred ca multe dintre aceste intalniri oricum se derulau la distanta din motive obiective si inainte de criza. Nu vad aici o schimbare semnificativa.

Ce tactici de PR si comunicare apreciati ca veti folosi mai mult in perioada urmatoare?

Comunicare legata de riscuri si probleme (issues management), comunicare interna si media relations. Sanatatea la locul de munca si siguranta angajatilor vor fi privite de acum inainte cu si mai mare atentie, iar comunicarea are aici un important rol de educator. Campaniile de sensibilizare si educare a angajatilor, filmele de tip demonstrativ, case study-urile vor fi foarte importante in planurile de comunicare din urmatorii 2-3 ani. 

Ce sfat i-ati da (DOs) unui coleg din comunicare?

Sa stranga relatiile cu echipele de HR si SSM, sa se aboneze la newletter-ele relevante pentru industria sa la nivel European / international si sa isi aloce macar 1 ora pe saptamana pentru a revedea strategia setata la inceputul anului ca sa isi dea seama daca a ramas pe directie sau criza ”l-a deturnat”.

Ca i-ati recomanda sa nu faca (DONTs)? 

Sa nu se sperie daca greseste si sa nu ii fie frica sa ceara ajutor de la colegi. Romanul s-a nascut doar ”poet”, nu si ”invatat”. 

Ce veti pastra din aceasta perioada pentru viitor?

Inca analizam experientele din ultimele 2 luni si incercam sa facem o tranzatie lenta spre normalitate. Probabil abia anul viitor, la urmatorul exercitiu strategic, vom putea spune ce s-a validat si merita dus mai departe, post-criza.

Luiza Domnisoru este Director Comunicare & CSR la Grupul Digi

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities