Companiile fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea companiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Care au fost prioritatile de comunicare ale companiei in ultimele 3 luni?
In primul rand, comunicarea interna. In perioade atat de incerte, de volatile, pline de prezumptii care se adeveresc sa nu, de decizii ce apar sau sunt adaptate de la o zi la alta, transparenta și comunicarea sunt singurele constante pentru angajați. Si nu doar pentru a fi la curent cu ceea ce se intampla, dar si pentru a suplini nevoia de interactiune, de coeziune. Ne-am trezit, brusc, toti acasa, iar viata ni s-a mutat pe Teams sau la telefon, cu un volum crescut de munca (obligativitatea adaptarii), cu copii pe cap si sarcini familiale, cu griji profesionale si personale noi. In tot acest context, a devenit mai mult decat necesar sa tinem echipele impreuna, sa nu pierdem spiritul care ne face sa functionam atat de bine. Asa ca am incercat sa aducem si pauzele de cafea si discutiile informale cu noi, in Work From Home.
Comunicarea de brand s-a concentrat pe e-commerce si pe solutii de personalizare a serviciilor in mediul online: sfaturi de ingrijire a pielii prin video call sau live in social media, cu posibilitatea de a achiziona imediat, boost pe canalele de e-commerce existente, solutii adaptate pentru zonele inca neacoperite.
Care este cea mai mare actiune de comunicare desfasurata in aceasta perioada?
Cea mai ampla actiune din sfera comunicarii a fost continutul de tip suport creat pentru comunitatile noastre din social media pentru a raspunde nevoilor lor din aceasta perioada pe partea de skincare, haircare, colorare sau makeup. De exemplu, am organizat sesiuni live cu medici dermatologi si psihologi pentru comunitatea de Facerbook La Roche-Posay; comunitatile de coafori L’Oreal Professionel, Redken si Matrix s-au mobilizat pentru a le da consumatoarelor noaste tips & tricks despre cum isi pot ingriji parul acasa si cum se pot vopsi sau chiar tunde; ambasadorii nostri de makeup au creat continut pentru a le ajuta pe consumatoare sa isi realizeze makeup-ul pentru conferintele video; consultantii Kiehl’s au oferite consiliere prin video call etc.
Insa, poate cea mai vizibila actiune de comunicare a fost cea realizata impreuna cu Andra, ambasadoarea Color Naturals de la Garnier, care a realizat acasa, in izolare, un scurt film cu rol de turorial despre cum isi vopseste parul, singura, cu Color Naturals.
Care a fost cel mai eficient canal de comunicare pentru companie in ultimele 3 luni?
In ultimele luni comunicarea noastra a fost una axata pe nevoile consumatorilor. Astfel, cele mai eficiente canale de comunicare au fost cele care ne-au permis sa interactionam cu ei, sa le transmitem informatiile de self-care de care aveau nevoie si in care sa putem interveni ca sa suplinim nevoia de achizitie din retelele de distributie inchise.
Facebook si Instagram, au fost cele care au functionat cel mai bine in acest context, fie ca vorbim despre canalele proprii ale brandurilor, sau am comunicat prin intermediul influencerilor.
Care a fost rolul social media in comunicare in aceasta perioada?
Social media a dovedit in aceasta perioada ca este „un loc unde mergi”, nu doar un canal prin care comunici sau o platforma prin care accesezi continut.
A fost platforma care ne-a permis sa cream si sa distribuim continut important pentru consumatorii nostri, prin care le-am aratata ca suntem acolo pentru ei, ca trecem prin situatia aceasta impreuna si ca pot conta in continuare pe noi pentru sfaturile avizate ale profesionistilor.
A functionat ca suport in comunicare pentru canalele de vanzare unde ne-am putut continua activitatea (hypermarketuri si farmacii), cu rolul de a aduce consumatorii mai aproape de beneficiile brandurilor noastre si ca inlocuitor pentru zonele de retail care s-au inchis in acest timp (drugstore, magazine proprii si saloane), cu scopul de a atrage consumatorii catre e-commerce.
Care vor fi cele mai mari provocari in comunicarea companiei dupa ce va trece pandemia?
Adaptarea la noua lume, aceea in care riscul unei noi pandemii este real. Aceea in care grija fata de sine si fata de ceilalti capata alte dimensiuni, aceea in care „distantare sociala” intra in vocabular la fel de puternica ca „ce faci, esti bine?”. Adaptare care, din perspectiva comunicarii, inseamna sa ne uitam la toate mesajele noastre, la toate practicile de comunicare, mixuri si canale folosite din perspectiva nevoilor pe care consumatorii si le-au descoperit si ni le-au dezvaluit in timpul starii de urgenta. Primul eveniment, de brand sau intern, spre exemplu va fi o mare provocare. Sau felul in care vom filma spoturi. Si nu, nu reglementarile vor fi provocarea, ci gradul foarte diferit in care fiecare dintre noi percepe riscul si nevoia de a se proteja si de a ii proteja pe ceilalti.
Ati avut pitch-uri in aceasta perioada?
Nu, n-am organizat pitch-uri. Insa am tinut pe Teams o preselectie si o selectie finala de proiecte in cadrul competitiei noastre Brandstorm, un business game adresat studentilor. E tot un fel de pitch, daca vrei: studentii primesc un brief, il executa, il prezinta intr-o preselectie, echipele ce se califica in etapa urmatoare rafineaza propunerea, o prezinta juriului final, iar castigatorii etapei nationale trec prin acelasi process la nivel international, cand se decide castigatorul global al competitiei. A functionat bine. Am tinut chiar si sesiuni de coaching cu studentii pe Teams, traininguri in care i-am invatat cum sa sustina o prezentare prin video call, am avut „camere virtuale” separate pentru juriu sa dezbata, ne-am adaptat. M-am temut ca vom pierde din „transferal de energie” care se intampla in intalnirile fata in fata, dar am reusit sa surprindem emotiile extrem de bine.
Cu agentiile am organizat statusuri regulate prin video call, asa cum organizam intalniri si cu echipele.
De altfel, credeti ca intalnirile virtuale sunt o varianta viabila?
Da, atat timp cat stii sa folosesti eficient timpul, ca si inainte. Pentru mine, dar si pentru multe alte personae cu care am interactionat, perioada aceasta a fost o confirmare ca nu locul de unde lucrezi este important, ci volumul de munca, ritmul pe care il impui, timpul pe care il dedici si capacitatea de a fi eficient. Da, intalnirile fata in fata sunt extrem de valoroase. Dar tocmai de aceea ar trebui sa profitam de ele la maximum si sa nu ne chinuim reciproc in trafic pentru lucrurui care pot fi discutate foarte eficient online, la telefon sau scrise. Intalnirile online functioneaza in masura in care o intalnire fata in fata ar fi functionat, in aceiasi termeini.
Ce servicii de PR si comunicare apreciati ca veti folosi mai mult in perioada urmatoare?
O mare provocare vor ramane pentru un timp evenimentele. Si nu doar din perspectiva reglementarilor, ci a reticentei unui numar de persoane in a participa. Astfel, estimez ca in continuarea comunicarea va fi si mai personalizata, mai individualizata. Cred ca vom merge tot mai mult pe directia one to one. Employee engagement, care era si asa un subiect in focus, va capata o importnta inca si mai mare, cu marea provocare de a aface employee engagement in conditii de telemunca, echipe care se rotesc la birou fara a se intalni sau angajati din alte orase, care nu pot calatori mai departe de cateva ore de resedinta.
Ce sfat i-ati da (DOs) unui coleg din comunicare?
Sa nu astepte sa treaca perioada aceasta ca sa revina la normal. Fiecare zi este noul nostru normal si in fiecare zi trebuie sa ne adaptam activitatea la aceasta noua realitate. Pana la inceputul lui martie 2020, planul nostru de comunicare pe trimestrul 2 se concentra pe anuntarea angajamentelor de sustenabilitate ale grupului pentru urmatorii 10 ani. Parea atunci ca o sa fim extrem de aglomerati cu pregatirea evenimentelor din jurul anuntului. Astazi va pot spune ca un singur lucru s-a adeverit: am fost extrem de aglomerati in perioada aceasta, dar nu cu anuntarea acestor angajamente si nicidecum cu organizarea de evenimente. Am anuntat, insa, alte masuri de solidaritate, care nu erau nici macar imaginate la acel moment.
Cred ca cel mai mare castig al acestei perioade este ca am inteles fiecare despre el si compania sa cat de flexibil/a este, care ii este viteza de reactie si capacitatea de adaptare. Este moemntul sa exploatam asta!
Ca i-ati recomanda sa nu faca (DONTs)?
Sa nu contribuie la „COVID-fatigue” prin mesajele transmise. Pandemia asta e aici si o sa ramana mult timp cu noi. Ea, sau efectele ei. Nu are sens sa ne tot cramponam de ea.
Ce veti pastra din aceasta perioada pentru viitor?
Vieteza de reactie si de adaptare. Si obiceiul de a bea o cafea dimineata sau un pahar de vin seara, miercurea, cu colegii, chiar si pe Teams.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Daca lumea ar reveni la normalul de inainte, n-ar fi diferita. Dar cum nu o sa revenim prea curand la acel normal, vor fi multe diferente: modul in care organizam evenimentele de brand sau interne, conferintele etc. Importanta human touch-ului si a comunicarii fata in fata- cred ca vom exploata inca si mai mult fiecare moment in care putem fi impreuna. Mixul de canale de comunicare – vom merge inca si mai mult spre mesaje personalizate, one to one, programatic, versus afisaje mari in spatii ce s-ar putea sa nu mai fie la fel de aglomerate prea curand. Si, nu in ultimul rand, mesajele pe care le vom comunica, in contextual in care multe persoane ies din perioada de izolare cu nevoile resetate, grijile si preocuparile reierarhizate.
Simona Firtat este Corporate Communication and Public Affairs Manager L’Oreal Romania