In situatia actuala, promovarea online tip Pay-Per-Click aduce provocari pentru toate business-urile, indiferent de domeniul de activitate, insa practica demonstreaza ca adaptarea este de obicei solutia. Adaptare nu trebuie sa insemne neaparat oprirea temporara/definitiva a campaniilor, reducerea la minim a bugetelor de marketing sau mutarea acestor servicii in-house pentru a economisi costurile de externalizare, cum este de obicei primul instinct al proprietarilor de business-uri.
In functie de domeniul tau de activitate, exista posibilitatea sa observi in aceasta perioada chiar o crestere a interesului pentru produsele si serviciile tale. Iata un studiu despre modul in care Covid-19 a impactat rezultatele Google Ads pentru 21 de industrii – anumite industrii sunt in scadere, altele stagneaza iar altele inregistreaza cresteri.
Iata ce poti face pentru a mentine o activitate de promovare online sustinuta, care sa iti aduca rezultate, fie ca sunt campanii PPC pe care le aveai deja, si pe care le poti adapta la conditiile momentului, fie ca nu aveai campanii PPC in mixul de marketing si acum este o idee pe care ar trebui, poate, sa o iei in considerare.
Fii „cameleon”: adapteaza serviciile oferite la situatia actuala!
Analizeaza toate elementele pe care le poti adapta: produsele sau serviciile oferite; tipurile de pricing si politica de discounturi, serviciile auxiliare (transport / livrare; garantie; mod de lucru si orice alte detalii care pot face o diferenta pozitiva pe termen lung). Alege-le pe cele care iti afecteaza cel mai putin bugetul companiei si promoveaza-le. Oamenii au in continuare nevoi, dorinte, pasiuni, iar ele se vor manifesta tot conform principiului piramidei lui Maslow ca si pana acum, insa doar cu mai mult sau mai putin ajutor si din partea business-urilor.
Nu putine sunt business-urile care au inteles deja cum sa-si regandeasca activitatea in acest context. Am dat multiple exemple mai sus despre afaceri care si-au modificat modul de functionare pentru a se adapta conditiilor curente. Toate aceste eforturi necesita in continuare promovare, pentru a ajunge la clienti potentiali.
Aici vin in ajutor campaniile Pay-Per-Click, care dau dovada de flexibilitate:
• pot fi pornite si oprite oricand,
• pot comunica un mesaj imediat,
• pot atrage mai mult trafic pe website,
• plata se poate face doar la click, adica doar atunci cand cineva acceseaza website-ul prin intermediul unui click pe anuntul de promovare. Pe scurt, bugetul cheltuit este usor de controlat.
Dezvolta-ti baza de date de potentiali viitori clienti
Avand in vedere ca perioada aceasta de reducere a activitatii si de scadere a veniturilor o sa dureze cel putin cateva saptamani, poate chiar luni, acum este momentul oportun sa concepi un plan de redresare pentru momentul in care situatia va revine la normal. In functie de profilul companiei, poti oferi anumite gratuitati, cum ar fi ghiduri, access la webinarii, pachete de beneficii VIP, bonusuri etc. celor care doresc sa intre in baza ta de date cu adresa de e-mail. Inclusiv gratuitatea serviciilor de livrare, de montaj, de personalizare, de suport tehnic, de garantie prelungita pot fi un beneficiu oferit clientilor sau potentialilor clienti pentru a-i convinge sa comande in avans sau sa- ti ofere adresa lor de mail in scopul viitoarelor campanii de e-mail marketing.
Cand aceasta criza se va termina, vei avea deja o lista de e-mail-uri mai generoasa, pe care sa o folosesti in scop de marketing / remarketing pentru a-ti spori vanzarile. Toate adresele de email stranse acum pot forma una sau mai multe audiente noi, numai bune de folosit in campaniile Pay-Per-Click. Aceasta optiune de incarcare a adreselor de mail ca si audiente este deja disponibila si folosita cu succes in platformele Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Bing Ads etc.
Obtine mai multa expunere, cu un buget mai mic
Chiar daca interesul pentru anumite produse/servicii scade vertiginos, oamenii petrec mai mult timp online. Multe companii au redus drastic cheltuielile de marketing, fiindca nu au rezerve financiare suficiente sau fiindca vor sa puna mai multi bani deoparte. Astfel apare oportunitatea de a castiga noi clienti, persoane care pana acum nu puteau fi tintite cu mesaje din cauza concurentei acerbe din online si offline.
Daca privim mediul online in ansamblul sau, mai putini concurenti agresivi inseamna mai multe sanse pentru un business sa se impuna, sa iasa in fata, sa plateasca mai putin pentru a se afisa cu anunturile mai des. Mai simplu spus, se poate constanta in aceasta perioada ca poti obtine mai multa expunere cu mai putin sau cu acelasi buget investit in trecut.
Reinvesteste in Online bugete de marketing alocate altor canale mai greu de masurat
Promovarea PPC poate sa fie un ajutor neasteptat deoarece, spre deosebire de alte medii de comunicare cu publicul, investitia in acest tip de promovare este usor de cuantificat. Profitabilitatea se poate calcula mult mai precis, rezultatele putandu-se analiza foarte rapid, astfel incat, daca este nevoie, sa se poata face ajustari in timp real.
Mai mult, posibilitatile de promovare sunt foarte variate, iar platformele care folosesc sistemul Pay-Per-Click pot suplini cu succes alte medii de promovare offline si online, care sunt greu de sustinut in astfel de momente de contractie economica.
Match Made in Heaven: Google Search & Smartphone
Obiceiurile noastre de trai si de consum s-au schimbat drastic in ultima luna, dar asta nu inseamna ca am uitat de ele. In continuare avem nevoie de lucrurile de care aveam nevoie si inainte, lucruri pe care ne-am obisnuit sa le avem la dispozitie. Primul loc unde vom cauta va fi, cel mai probabil, online-ul.
Toata lumea are in buzunar un telefon inteligent, iar statisticile arata de cativa ani buni cum cautarile online pe Google de pe dispozitive mobile le-au depasit deja cu mult pe cele de pe Desktop.
Lipsa de miscare si imposibilitatea de a merge la o alergare in parc sau la sala de sport, ii poate tenta pe multi sa-si achizitioneze acasa echipamentele sportive minimale de care au nevoie pentru a ramane in forma. Excesul de timp liber (spre exemplu timpul salvat din trafic) poate fi umplut acum cu filme sau cursuri online. Doamnele si domnisoarele care nu mai pot frecventa acum saloanele si centrele de infrumusetare, pot cauta sa-si asigure ritualurile de ingrijire acasa, iar pentru asta vor avea nevoie de produse specifice, care pot fi cu usurinta gasite si achizitionate online. Barbatii vor dori probabil sa joace acele jocuri sau sa incerce acele tehnologii pe care nu au avut timp sa le testeze pana acum, asadar vor cauta online echipamente electronice si IT, solutii de entertainment si video straming online, echipamente hardware si multe altele.
Pentru aproape fiecare industrie exista o astfel de situatie, iar business-urile o pot gasi doar gandidu-se putin la profilul tinta al cumparatorului tipic. Campaniile PPC sunt un aliat pentru ca pot ajuta orice business sa vina in intampinarea acestor nevoi ale utilizatorilor. Cu cat campaniile vor fi mai bine setate, configurate si personalizate, cu atat business-urile pot avea continuitate, venituri si profituri.
Daca nu folosesti deja Google MyBusiness, poti incepe azi
O propunere bonus pentru acele business-uri mici, locale, aproape de casa: folosirea Google MyBusiness poate fi un avantaj extraordinar in aceste momente. Daca publicul este limitat sa se deplaseze doar intr-o raza foarte mica in jurul locuintei, atunci business-uri care pot fi inca active in vanzarea directa, cum ar fi brutariile, mini-market-urile, magazinele alimentare, farmaciile, aprozarele pot fi prezente online, in rezultatele cautarilor pe Google, fara a avea neaparat un website, conturi de social media sau alte asset-uri specifice mediului online.
Sunt suficiente o adresa de email, un numar de telefon si o adresa fizica reala pentru a crea un cont Google MyBusiness, iar toti oamenii care locuiesc in apropiere, vor gasi locatia setata in rezultatele cautarilor pe Google sau pur si simplu in aplicatia Google Maps cand vor cauta cele mai apropiate magazine de casa lor.
In plus, oamenii pot fi cu atat mai mult dispusi sa incurajeze mici afaceri locale romanesti acum in contextul acestei situatii in care economia tarii si activitatea operatorilor economici autohtoni sunt in pericol de a fi afectate de o criza economica si sociala.
Completeaza contul tau cu informatii cum ar fi adresa exacta, codul postal corespunzator, numarul de telefon, orarul de functionare, 2-3 imagini cu elemente de identificare a magazinului tau (logo, fatada magazin, interior magazin), o scurta descriere despre ce anume vinzi si contul este gata. Vrei sa comunici o oferta speciala? Este suficient sa creezi o postare, iar aceasta de asemenea de va afisa alaturi de restul detaliilor despre business.
Google vine in sprijinul tau
Pe 27 martie, Google a anuntat ca vine in sprijinul proprietarilor de intreprinderi mici si mijlocii prin oferirea unui buget de 340 milioane dolari, gratis, pentru ads, ca parte dintr-un pachet de ajutor pentru coronavirus. Citeste mai multe aici.
–
Am pus in acest articol multe informatii si cu siguranta nu toate se aplica pentru orice business. Te invitam sa alegi exact ce ai tu nevoie in contextul actual.
Iar daca ai nevoie de sfaturi si opinii despre cum / daca sa te promovezi acum, te invitam sa ne contactezi pe mail sau sa lasi un comentariu mai jos.
In loc de concluzii, am vrea sa te indemnam sa te gandesti la urmatoarele doua intrebari:
• ce ai fi facut diferit in ultimul an de activitate, daca ai fi stiut ca in 12 luni va fi o astfel de criza?
• ce ai incepe sa faci azi, daca ai fi obligat sa te reinventezi in urmatoarele cateva luni?
Roxana David este Partener in cadrul Creadiv.