Telekom Romania a realizat un sondaj de opinie online despre cum s-au schimbat obiceiurile digitale ale romanilor

de Telekom Romania

30 aprilie 2020

Telekom Romania a realizat un sondaj de opinie online pentru a afla cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor si care vor fi noile obiceiuri de consum. Sondajul de opinie a fost realizat pe website-ul telekom.ro, in perioada 23-29 Aprilie 2020, la care au raspuns peste 5.000 de respondenti.

Aplicatii pentru a pastra legatura cu colegii de la birou

Instaurarea starii de urgenta a insemnat o schimbare majora in felul in care angajatii isi desfasoara activitatea. Conform sondajului, peste 34,7% dintre respondenti lucreaza de acasa. Acestia folosesc preponderent Skype pentru comunicarea cu echipele lor (22,9% dintre respondenti). Pe locul doi ca popularitate este aplicatia Zoom cu 20,6% din raspunsuri, urmata de Microsoft Teams cu 11,9%, Google Hangouts cu 11,5, Skype for business cu 7,6% si WhatsApp cu 5,6%.

Cand vorbim de petrecerea timpului pe retelele de socializare, Facebook ramane platforma preferata a 35,5% dintre respondenti. Pe locul doi este YouTube (28,9%), apoi celelalte platforme: Instagram (11,2%), TikTok (6%), Pinterest (4,8%), Reddit (4,7%), LinkedIn (4,2%), Snapchat (3,7%) si Twitter cu (2,8%).

Anticipand acest trend, Telekom Romania a adoptat, inca de la inceputul lunii martie, o noua strategie Social Media, prin care propune utilizatorilor activitati diverse, precum recomandari de carti si filme, show-uri de improvizatie live, cooking live, concerte, concursuri, care sa-i tina activi si care sa le permita sa se bucure din confortul propriei case de ceea ce le face placere. Educatia, dezvoltarea prin cultura si arta, pasiunile, toate acestea trebuie sa continue, cu ajutorul tehnologiei. Noua strategie Social Media, precum si conferintele de presa organizate online au menirea de a tine Romania conectata, aceasta fiind si noua misiune a operatorului de telecomunicatii.

Servicii de telecomunicatii folosite in contextul general actual

Internetul este cel mai folosit serviciu de comunicatii pe care il folosesc 38,6% dintre respondenti. 34,4% folosesc telefonia mobila, 24,3% folosesc serviciul de televiziune si numai 0,7% folosesc telefonia fixa. Aceste comportamente sunt vizibile si in relatia cu serviciile si produsele Telekom. In primele 2 saptamani din luna aprilie, traficul pe site-ul telekom.ro a crescut cu 77%, comparativ cu luna februarie a aceluiasi an.

Plati online versus plati offline

Restrictiile de deplasare au dus la adoptarea platilor online pentru facturile la utilitati si servicii. Astfel, 44% dintre respondenti achita toate facturile online, 30,7% si online, dar si fizic, iar 25,3% le achita doar fizic, deoarece, in opinia lor, acest tip de plata le ofera siguranta.

Cumparaturi de stricta necesitate online versus cumparaturi de stricta necesitate offline

Potrivit Eurostat, in 2019, 23% din populatie cumparau online, iar acum chiar si in contextul general actual, 55% dintre respondenti continua sa mearga la cumparaturi in magazinele fizice, luandu-si masurile de protectie recomandate de autoritati, 27,1% si-au facut provizii din timp si nu mai merg la magazin atat de des, 25,3% isi fac cumparaturile si in magazinele fizice, dar si online si doar 7,8% au apelat exclusiv la serviciile de livrare pentru a-si achizitiona cele necesare. Ca frecventa de deplasare, 43,3% merg o data sau de doua ori pe saptamana la cumparaturi, 38,5% mai rar de o data pe saptamana, 6,6% dintre respondenti merg zilnic la cumparaturi, 1,4% de 5-6 ori pe saptamana si 10,1% de 3-4 ori pe saptamana.

Jumatate dintre cei care au raspuns la sondaj folosesc preponderent telefonul mobil pentru a plasa o comanda, 42,2% folosesc laptopul sau desktop-ul si doar 7,4% folosesc tableta.

Trecerea de la comunicarea directa la instrumentele digitale pe scara larga implica necesitatea de a ne adapta, colabora si furniza performanta la nivelul maxim posibil in circumstantele actuale. Ca platforma preferata de plasare a comenzilor online, 32,8% dintre respondenti folosesc atat aplicatiile mobile, cat si paginile web pentru a plasa o comanda catre un comerciant, 29,5% folosesc pagina web, 14,1% folosesc aplicatia dedicata, iar 23,6% dintre respondenti nu folosesc nici una, nici alta si isi achizitioneaza produsele direct prin apel telefonic, e-mail sau merg direct in magazinul fizic.

Activitatile de petrecere a timpului acasa

Printre activitatile pe care le desfasoara oamenii acasa, sondajul online a relevat ca in contextul general actual: 72% dintre respondenti au spus ca isi petrec timpul liber avand activitati cu familia, 58% vizioneaza seriale si filme, 31% invata lucruri noi, 23% fac sport in casa, 11% alearga in proximitatea locuintei si 7% au alte activitati.

Non-urgentele medicale

O premiera care confirma trendurile globale, este adoptia graduala a telemedicinii, 4% dintre respondenti au raspuns ca recurg la acest mod de a se ingriji de santatea personala. Pentru non-urgentele medicale din aceasta perioada, 61,1% dintre respondenti au declarat ca apeleaza la sfaturile medicului de familie, 23,9% asteapta sa fie ridicate restrictiile pentru a merge la medic, 14,2% apeleaza numerele de telefon avizate, 11,8% folosesc aplicatia medicala de pe telefon, 5,5% isi iau masuri de protectie si se duc la spital.

Ce noi obiceiuri digitale intentioneaza romanii sa mentina

Respondentii la sondajul online au declarat si care sunt obiceiurile digitale pe care doresc sa le mentina dupa relaxarea masurilor impuse de autoritati privind circulatia persoanelor: astfel plata online a facturilor este obiceiul digital pe care cei mai multi dintre romani si l-ar dori sa si-l mentina pe viitor (59% dintre respondenti), urmat de cumparaturile online (42,7%) si 24,5% ar dori sa pastreze legatura cu medicii la distanta (prin aplicatii sau prin telemedicina).

Sondajul a fost efectuat in perioada 23-28 aprilie 2020, prin intermediul unui chestionar online pe site-ul companiei si a fost completat de un numar de 5.319 persoane. Mai multe detalii regasiti aici.

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities