Agentiile de PR fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea agentiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.
Suntem in perioada de alerta acum, nu stim ce va urma, ce le recomandati acum clientilor?
Cinstiti sa fim, nu stie nimeni nimic despre ce o sa urmeze. Putem banui, putem face scenarii, putem face variante de planuri de (re)pornire la drum, asta da, e chiar indicat din punct de vedere al business-ului. Iar asta inseamna sa ne (re)conectam la cumparatorii nostri, orice am vinde, si sa tinem aproape de ei. Ce am recomandat si am si aplicat alaturi de clientii nostri in aceasta perioada continuam sa insistam sa facem si mai departe: sa comunicam cu acesti cumparatori. Ce se schimba un pic de acum incolo este modul in care o facem: ne deschidem perspectivele pe masura ce se relaxeaza si masurile de protectie impuse de lege. Fara doar si poate, pastram preventia la loc de cinste. Insa e timpul sa incepem, usor-usor, sa iesim din casa si din punct de vedere al comunicarii si sa tinem pasul cu modul in care oamenii se (re)conecteaza la realitate. Vorba aceea celebra despre schimbarea care este singura certitudine a devenit un fel de deviza a timpurilor noastre, sloganul comunicarii devenind in acest context „adapteaza-te constant”.
Au aparut si oportunitati in aceasta perioada?
Oportunitatile au fost in zona de invatare, si au venit galopant catre noi. New business-ul a disparut aproape complet, ba chiar au fost onorarii care s-au diminuat in aceasta perioada. Am lucrat mult alaturi de clienti si mult mai aproape de ei, iar din experienta aceasta am invatat sa ne armonizam mai bine, sa ne ascultam mai mult unii pe ceilalti si sa aplicam o creativitate de criza mult mai strategica decat inainte. In plus, datorita Marketing for Good, ne-am apropiat foarte mult si de antreprenorii romani si am inteles mult mai adanc modul lor de a gandi si de a-si privi business-urile, ceea ce ne da speranta ca ne va deschide si mai mult piata catre ei in viitor.
Credeti ca se va schimba ceva in relatia agentie-client dupa pandemie?
Da, cred ca aceasta unire de forte ne-a apropiat la nivel uman mult mai mult decat ne apropia postura clasica de client-furnizor de servicii, oricat de consistenti eram oricum in a ne consolida aceasta relatie pe termen lung. Am aflat ca ne putem baza unii pe altii in cel mai concret mod cu putinta si asta conteaza foarte mult in reusita a ceea ce facem noi. Un fel de „la bine si la greu” care are aceeasi reteta si in business-ul nostru, daca vrei.
Cu ce va fi diferita lumea comunicarii si a PR-ului cand vietile noastre vor reveni la normal?
Pai, nu cred ca va reveni la acelasi normal. Cel putin din perspectiva PR-ului, aceasta experienta a accelerat dramatic niste schimbari pe care industria noastra le-a cam… taraganat, daca e sa fim cinstiti. Cea mai importanta astfel de schimbare este cautarea de mecanisme clare de conectare a activitatilor noastre de business-ul de zi cu zi al clientilor si a rezultatelor noastre cu rezultatele in vanzari ale acestora.
Da, core-business-ul PR-ului ramane comunicarea reputationala ca functie de management, doar ca, dupa parerea mea, aceasta fateta a meseriei noastre nu va mai domina scena, ci o va imparti cu comunicarea de marketing ca suport pentru vanzari. Asta daca vrem sa ne pastram si castigurile impresionante in termeni de creare de continut pe care tot aceasta perioada ni le-a facilitat datorita nevoii rapide si consistente de adaptare la reactia de multe ori neasteptata, surprinzatoare a oamenilor la criza prin care trecem.
Vom invata mai mult business, mai mult despre vanzari, vom cauta sa stim mai multa socio-psihologie si antropologie, vom fi mai atenti, mai rapizi, mai pregatiti.
Raluca Ene este Managing Director la Chapter 4 Romania