Pastram din aceasta perioada nota de responsabilizare in toate mesajele brandului

de Ana Nicolae

2 iunie 2020

Companiile fac un bilant al activitatii lor pe timpul pandemiei. Citeste despre impactul crizei COVID-19 in activitatea companiilor si efectele izolarii pe timp de criza, dar mai ales despre oportunitatile din aceasta perioada si asteptarile din noua normalitate.

Care au fost prioritatile de comunicare ale companiei in ultimele 3 luni?

Prima linie a eforturilor noastre de comunicare a fost chiar comunitatea Avon. Fie ca vorbim despre Reprezentanti din forta noastra de vanzari sau colegi din office, ne-am concentrat pentru fiecare dintre ei pe comunicare directa, real time, avand siguranta ca mesaj – cheie. 

  • Siguranta ca iti poti desfasura activitatea in conditii optime fie ca lucrezi de acasa, fie ca prin natura activitatii trebuie sa iti desfasori activitatea de la sediu (de exemplu, in cazul colegilor nostri care lucreaza in linia de ambalare, eroii nostri care au pregatit mii de comenzi in timpul crizei).
  • Siguranta ca Avon iti ofera o experienta de shopping 100% adaptata noului context – cu masuri de igiena adoptate rapid si la cele mai inalte standarde, dar si cu servicii nou-lansate care iti permit sa iti desfasori activitatea de Reprezentant online, direct de la tine de acasa.

La fel de importanta in prioritatile de comunicare a fost reinventarea rapida, in online, a tot ceea ce insemna de fapt experienta Avon. Suntem o comunitate care se simte(a) in elementul ei mai ales offline. Brosura tiparita, evenimente mici sau mari pe care le organizam impreuna cu partenerii nostri, activarile de produs indoor sau outdoor erau in agenda zilnica a echipelor din toata tara, insa iata cat de rapid ne-a invatat distantarea sociala ca brosura se rasfoieste mai usor de pe telefon, iar orice activare sau eveniment se poate traduce creativ si sigur in medii digitale. Bineinteles, aceasta schimbare de mindset a avut in spate eforturi de comunicare consistente (de exemplu, foarta noastra de vanzari a accesat zilnic tutoriale despre construirea prezentei in social media, livrate de echipa noastra de Training).

Nu in ultimul rand, voi mentiona un pilon care este parte din ADN-ul nostru: implicarea sociala. Am lucrat impreuna cu partenerii care ne sunt aproape in initiativele de preventie a cancerului de san si a violentei domestice, doar ca de data asta am mers impreuna cu ei pe terenul de lupta cu virusul. Am initiat donatii de produse de igiena pentru centrele de carantina si spitale, completate cu suport financiar pentru achizitia de echipament medical (prin Asociatia Pretuieste Viata), donatii de viziere pentru medici si asistente (impreuna cu partenerii de la Amma Print, prin Fundatia Regina Maria), dar am ramas in continuare aproape si de cauzele pe care le sustinem in mod traditional si am intervenit pentru a sustine pacienti oncologici care nu mai aveau loc in spitalele suprasolicitate impreuna cu Hospice, in vreme ce impreuna cu Asociatia Anais am sustinut victimele violentei domestice pe care masurile de distantare sociala le-au izolat chiar impreuna cu abuzatorii.

Care este cea mai mare campanie de comunicare desfasurata in aceasta perioada?

Raman in zona implicarii sociale si pornesc de la ultimul punct mentionat mai sus, suportul pentru victimele violentei domestice in contextul izolarii. Odata cu initierea masurilor de distantare sociala, am observat cum abuzurile domestice se intensifica, situatie semnalata de organizatiile pentru femei din intreaga lume, inclusiv din tara noastra. Date din China indicau o crestere de trei ori a cazurilor raportate in februarie, comparativ cu anul precedent. Potrivit EuroNews, in Franta, rata violentei domestice a crescut cu peste 30% din 17 pana in 28 martie, pe fondul izolarii la domiciliu. Liniile telefonice specializate din UK si US raportau de asemenea cresteri similare, chiar dublari. In Romania, inca nu existau raportari oficiale de la inceputul masurilor de izolare, dar partenerii nostri de la Anais ne semnalau deja o crestere a solicitarilor de ajutor venite din partea victimelor abuzurilor si nu numai (prieteni, rude, apropiati, medici sau chiar copii ai parintilor care se confrunta cu abuzul au semnalat aceste situatii) si de asemenea mutarea acestor solicitari pe canale noi: Watsapp sau Facebook Messenger au luat incet – incet locul apelului telefonic, fiind modalitati in care victima nu este nevoita sa vorbeasca (si sa fie auzita de abuzator).

In acest context, Avon a lansat in luna martie campania IZOLATE, DAR IMPREUNA, un efort de comunicare la nivelul reprezentantilor, clientilor si comunitatilor din intreaga lume. Acesta consta in informarea publicului cu privire la problema violentei domestice, indrumarea victimelor catre organizatiile care le pot oferi ajutor si consiliere, dar si identificarea si sprijinirea persoanelor aflate in situatii de risc. Dincolo de informare si consiliere, campania a fost insotita si de ajutor direct pentru victime, printr-o donatie de $1M lansata de Fundatia Avon la nivel global si completata de eforturi locale pentru a oferi un raspuns consistent in tara noastra (dar si in Republica Moldova). Asociatia ANAIS, Asociatia Femeilor din Sibiu si Asociatia Stimul (Rep. Moldova) au primit finantare pentru a-si continua activitatea de suport pentru victimele violentei domestice – consiliere si adapost.

Nu este o simpla campanie contextuala, ci mai degraba un demers pe termen lung pe care il continuam alaturi de ONG-urile partenere.

Care a fost cel mai eficient canal de comunicare pentru companie in ultimele 3 luni?

Cu siguranta mediile digitale au fost cele care ne-au ajutat sa ramanem aproape de publicul nostru pe tot parcursul crizei.

Care a fost rolul social media in comunicare?

Social media a fost un canal critic pentru noi. Ne-a ajutat sa comunicam transparent si real time cu comunitatea (de la masuri de siguranta pana la mesaje de responsabilizare legate de distantare, paginile Avon ne-au permis sa ne mentinem energia si relevanta), dar si sa reinventam experienta beauty pe care o ofeream offline (sedintele de make-up de la cornerele Avon au fost de exemplu inlocuite rapid de sesiuni live in care ne-am invatat comunitatea sa isi pastreze ritualurile de frumusete chiar si acasa sau sa se pregateasca pentru sedintele virtuale de la birou).

Care vor fi cele mai mari provocari in comunicarea companiei dupa ce va trece pandemia?

Cred ca principala provocare pentru orice comunicator este strans legata de obiceiurile noi cu care consumatorii nostri ies din perioada de izolare si pe care putem doar sa le anticipam la acest moment. Cu ce ritualuri ramanem, respectiv la ce renuntam? Cand oare ne vom putea intalni din nou offline la evenimente? Cum privim acum timpul si cum suntem dispusi sa ni-l „impartim” cu branduri si medii de comunicare? Cred ca sunt doar cateva prime intrebari la care sa ramanem conectati pentru a evalua corect provocarile perioadei urmatoare.

Ati avut pitch-uri in aceasta perioada?

Nu am derulat pitch-uri in aceasta perioada. Din contra, am beneficiat din plin de avantajul de a avea aproape parteneri cu care avem deja o relatie solida si care cunosc foarte bine brandul.

De altfel, credeti ca intalnirile virtuale sunt o varianta viabila?

Pentru noi au functionat foarte bine! Din fiecare intalnire virtuala am iesit cu solutii, idei noi sau ipoteze pe care sa lucram mai departe, de la caz la caz, si nu consider sub nicio forma ca au fost mai putin productive decat intalnirile offline. Din contra, un copil sau o pisica in background ne-au adus de fiecare data o atmosfera mai putin formala si mai destinsa. A disparut bineinteles si presiunea timpului petrecut (pierdut in trafic) pana la punctul de intalnire offline.

Ce tactici de PR si comunicare apreciati ca veti folosi mai mult in perioada urmatoare?

Social media va ramane in continuare un touchpoint critic pentru noi, iar aici vom miza pe continut video care sa educe, sa inspire si sa reinventeze ritualurile de beauty (mai ales in contextul in care masca schimba regulile machiajului pentru noi toate), dar si pe colaborari cu creatori de continut care au deja „chimie” cu comunitatea noastra. Ce pastram din aceasta perioada de criza este nota de responsabilizare pe care o vom pastra in toate mesajele brandului.

Mergand apoi catre zona de evenimente, atat de draga noua, depundem toate eforturile pentru a regandi impreuna cu partenerii nostri initiative care umpleau pana acum sali de evenimente si pentru care pregatim formate noi, adaptate noului context. 

Ce sfat i-ati da (DOs) unui coleg din comunicare?

Sa isi dea timp sa asculte si sa fie flexibil/a, totul pentru a putea tine pasul in mod relevant cu un mediu in schimbare.

Ca i-ati recomanda sa nu faca (DONTs)? 

Sa nu renunte la doua valori pe care cred ca noi, toti comunicatorii, le-am invatat mai mult ca niciodata din aceasta perioada de criza: empatia si intelegerea autentice.

Ce veti pastra din aceasta perioada pentru viitor?

Mai mult ca niciodata am evaluat fiecare comunicare a brandului nu din perspectiva omului de comunicare, ci prin ochii destinatarului mesajelor noastre. Aceasta forma de empatie pe care o mentionam si mai sus este cu siguranta un reper pe care il voi tine aproape.

Ana Nicolae este Brand Communication & Advertising Manager SEE la Avon

MADE WITH IN BUCHAREST BY
Supported by
Recommended by
Communities